Divatos nő kabátban, napszemüvegben rengeteg szatyrot cipel
Fotó: Unsplash

Ez a divatmárka nem divatból támogatja a környezetvédelmet

A nőies, bohém ruháiról ismert Christy Dawn divatmárka legújabb akciójában nem ruhákat, hanem földterületeket árul. A projekt célja a környezetvédelem.



Egyre nagyobb a baj

A környezetvédelem és az éghajlatváltozás lassítása érdekében rendkívül fontos, hogy a világ vállalatai tudatosabban és fenntarthatóbban működjenek. A környezettudatos vállalatok tábora szerencsére fokozatosan bővül, legújabb tagja a Christy Dawn divatmárka, amely sajátos megközelítést választott. Christy Dawn Baskauskas 2013-ban alapította a vállalatot férjével, Aras Baskauskas-al. A páros 2019-ben az Oshadi nevű regeneratív mezőgazdasági kollektívával együttműködve kibérelt egy négyhektáros területet az indiai Erode városában, hogy letesztelje, mennyire hatásos az innovatív gazdálkodási módszer. A területen regeneratív technikákkal termesztettek gyapotot, így támogatva a föld hosszútávú egészségét és csökkentve a szén-dioxid légköri koncentrációjának mennyiségét. A fenntartható gazdálkodás annyira bejött, hogy a tulajdonosok további 70 hektárral bővítették a földterületüket. Most elindítottak egy közösségi finanszírozáshoz hasonló programot, amelyben nemcsak a támogatók járnak jól, hanem a vállalat és a Föld is.

Példamutató kezdeményezés

A divatmárka "feldarabolt" egy földterületet, mindegyik darabot 200 dollárra árazta be. A This Land Stewardship projektben a támogatók ezeket a földterületeket „vásárolhatják meg". Természetesen a föld tulajdonjoga marad a vállalatnál, a projekt résztvevői az adott terület regeneratív mezgazdasági művelését, a gyapot fenntartható termesztését finanszírozzák. Amint betakarítják a gyapotot, a támogatók a termés függvényében krediteket kapnak, amiket beválthatnak a vállalat termékeire. Ha a termés kiemelkedően jó, akkor akár több mint 200 dollárnyi kreditet is bezsebelhetnek. A projekt remek fogadtatásban részesült, az indulást követő 24 órán belül több mint 100 földegység talált gazdára. A vezetők becslései szerint, ha a program teljes sikerrel zárul, akkor egy év alatt 220 kilogrammnyi szén-dioxidot vonhatnak ki a légkörből.

Hozzátették, hogy a This Land Stewardship nem fogja megreformálni a divatvilágot, de reményeik szerint a nagyobb márkák felfigyelnek az akciójukra, és követik a példájukat, ami komoly előrelépést jelentene egy tisztább jövő felé.

A divatipar gigantikus környezeti lábnyomának jelentős része az ellátásilánc elején, a nyersanyagok termesztésénél és feldolgozásánál keletkezik. Az ipari gyapottermesztés különösen rossz a bolygó számára, mert sok vizet igényel, kimeríti a föld ásványi anyag készletét, szén-dioxidot termel és rontja a biológiai sokféleséget.

Ne hagyd ki!