A BBC tényfeltáró dokumentumfilmje leleplezte, hogy amazóniai földtulajdonosok óriási védett erdőterületeket árulnak a Facebook piacterének segítségével. A technológiai óriás most ígéretet tett az illegális hirdetések ellenőrzésére és törlésére.
Nagy a nyomás
A dokumentumfilm idén februárban jelent meg „Selling the Amazon" címmel. Az alkotók bemutatták, hogy a Facebook piacterén hemzsegnek azok a hirdetések, amelyek olyan amazóniai földeket kínálnak eladásra, amelyek természetvédelmi vagy őslakosoknak fenntartott területnek minősülnek. A kínálatban 1000 futballpálya méretű parcellák is szerepelnek. Annak érdekében, hogy bizonyítsa a hirdetések valódiságát, a BBC találkozókat szervezett az eladókkal. A brit műsorszolgáltató egy fedett ügynököt bérelt fel, aki gazdag befektetőket képviselő ügyvédnek adta ki magát. A film megjelenése után a brazil legfelsőbb szövetségi bíróság vizsgálatot rendelt el az üggyel kapcsolatban. Annak ellenére, hogy a bíróság és a bennszülött vezetők többször is felszólították a Facebook-ot, a cég nem tett önálló lépéseket a kereskedelem megállítása érdekében. Most azonban változott Zuckerberg vállalatának álláspontja.
Félmegoldás?
A közösségi média platform friss tájékoztatása szerint sikeresen konzultált az ENSZ Környezetvédelmi Programjával (Unep) és más szervezetekkel, és hamarosan megteszi az első lépéseket a jelenség megszüntetésére.
Nemzetközi szervezetek hivatalos, védett területeket listázó adatbázisai alapján megvizsgáljuk a Facebook Piacterén közzétett hirdetéseket, hogy azonosítsuk azokat, melyek sérthetik az új irányelvünket
-olvasható a kaliforniai technológiai cég közleményében.
Az új intézkedések azonban csak a természetvédelmi területekre vonatkoznak, a köztulajdonban lévő erdőkre nem. Az sem elhanyagolható, hogy a Facebook csak az amazóniai erdőket fogja ellenőrizni, a világ más természetvédelmi területeit figyelmen kívül hagyja. Egyes szakemberek kételkednek a vállalati fellépés hatékonyságában.
Ha nem kötelezik az eladókat arra, hogy pontosan megadják a területek földrajzi elhelyezkedését, akkor minden hirdetésblokkolási kísérelt kudarcba fog fulladni. Lehet, hogy a világ legjobb adatbázisa alapján fognak dolgozni, de ha nincs geolokációs helymeghatározás, akkor az egész rendszer működésképtelen lesz
-fogalmazott Brenda Brito brazil ügyvéd és tudós.
A Facebook egyelőre nem részletezte az ellenőrzési folyamatainak módszertanát, de a BBC-vel tudatta, egyelőre nem tervezi megkövetelni az eladóktól a meghirdetett területek pontos helyének feltüntetését.