Az Aldi egyik üzlete, ahol hamarosan hűtőajtókat szerelnek a hűtőpultokra
Fotó: Shutterstock

Az Aldi, a Lidl és a Tesco rájött, hogyan spórolhatna, pofonegyszerű

A brit Környezetvédelmi Ügynökség kutatása szerint a szupermarketek akár 33 százalékkal is csökkenthetik áramfogyasztásukat, ha egész egyszerűen ajtókat szerelnek a hűtőpultjaikra. Az Aldi és a brit Co-op élelmiszerlánc megfogadta az ügynökség tanácsát, míg a Tesco és a Lidl más módszerekben látja a megoldást.



Ki így, ki úgy

Az Aldi a közelmúltban bejelentette, hogy minden új, egyesült királyságbeli üzletében ajtókat szerel a hűtőpultokra. Első hallásra ez egy teljesen hétköznapi dolognak tűnhet, a vállalat lépése azonban nem megalapozatlan.

Mint kiderült, csupán a hűtőajtóknak köszönhetően egyetlen szupermarket évente 20 tonnával csökkentheti a károsanyag-kibocsátását, valamint hozzávetőlegesen 20 százalékkal mérsékelheti az éves energiafogyasztását. Az Aldi csak az Egyesült Királyságban 100 új üzlet megnyitását tervezi, az új üzletpolitikájának köszönhetően pedig több mint 2000 tonnával kevesebb károsanyagot fog kibocsátani a légkörbe.

Joe Cooke környezetvédelmi aktivista szerint minden szupermarketnek követnie kéne az Aldi példáját, de egyelőre csak a brit Co-op csatlakozott a mozgalomhoz.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a Tesco és a Lidl is felismerte a problémát. Előbbi egy úgynevezett légfal technológiával fogja a hűtőkben tartani a hideget, míg utóbbi speciális függönyöket fog felhelyezni a pultokra. Továbbá az Asda bolthálózat bejelentette, hogy 2022-ben elkezd „kísérletezni" a hűtőajtókkal.

Az új nem mindig jobb

Ulla Lindberg, a svéd Haglund Industry hűtőgyártó vállalat hűtő- és fogyasztói kutatója szerint az egyszerű hűtőajtók még mindig hatékonyabbak az energiatakarékosság terén, mint a fejlett, új technológiai megoldások. Ráadásul kutatásában megállapította, hogy az ajtók azt az érzetet keltik a vásárlókban, hogy a mögöttük lévő élelmiszerek frissebbek. A hűtőajtós szupermarketek fűtési költségei is alacsonyabbak, ugyanis kevesebb hőre van szükségük a hűtött részlegeik melegítésére. Továbbá az élelmiszerpazarlás mértéke is kimutathatóan alacsonyabb ezekben az üzletekben.

A szupermarketek energiafelhasználásának fele a hűtésre vezethető vissza, ami azt jelenti, hogy rengeteget lehet spórolni az ajtók felszerelésével, amelyek a fogyasztók és az élelmiszerek helyzetén is javíthatnak

-magyarázta a szakember.

Érdemes megjegyezni, hogy a hiteles kutatások ellenére az Egyesült Királyság kormánya 2019-ben elutasította a nyitott hűtőszekrények és fagyasztók kiskereskedelmi üzletekben való használatának tilalmát. Mindenesetre a Vállalkozási, Energiaügyi és Ipari Stratégiai Minisztérium biztosított mindenkit, hogy „különféle módokat keres a nagyobb energiahatékonyság ösztönzésére a kereskedelmi hűtés terén".

Ne hagyd ki!