Díjat kapott tíz európai város a klímasemlegesség elérése érdekében folytatott tevékenysége miatt. A díjazott települések fele spanyol, azonban akad köztük dán, német, svéd, osztrák, sőt, román is.
Klímasemlegességért küzdő városokat díjazott az Európai Unió
Tíz európai várost díjazott az Európai Bizottság a Klímasemleges és intelligens városok uniós missziójaként ismert elismeréssel a napokban. A díjjal az EU a szennyezőanyag-kibocsátástól mentes, intelligens várossá válás érdekében tett erőfeszítéseiket ismerte el.
Az elismeréssel jár, hogy a jövőben ezek a települések segítséget kapnak a köz- és magánfinanszírozási források megnyitásához, legfőképpen az évtized végéig tervezett klímasemlegességi céljaik elérése érdekében. A EU Misszió címét a következő városok érdemelték ki:
- Klagenfurt (Ausztria)
- Sønderborg (Dánia)
- Mannheim (Németország)
- Kolozsvár (Románia)
- Madrid (Spanyolország)
- Valencia (Spanyolország)
- Valladolid (Spanyolország)
- Vitoria-Gasteiz (Spanyolország)
- Zaragoza (Spanyolország)
- Stockholm (Svédország)
A tíz város utat mutat másoknak, hogy gyorsabban haladjanak a méltányos zöld és digitális átállás felé, és példát mutatnak a politika helyi szintű, inkluzív társalkotására. Kísérleti és innovációs központokként fognak működni, hogy 2050-re minden európai város követni tudja ezt a példát
- idézi az Európai Bizottság közleményét a NRGReport.
Kiderült, mennyire környezetbarát az európai nagyvárosok tömegközlekedése
A több mint 80 kibocsátásmentes mobilitásért kampányoló szervezetet tömörítő Tiszta Városok Kampánya (CCC) pedig 42 európai nagyvárost rangsorolt a szén-dioxid-mentesített tömegközlekedésben elért eredményeik alapján a közelmúltban. Minden települést tízes skálán értékeltek olyan tényezők szerint, mint a megosztott elektromos autók, kerékpárok és e-rollerek elérhetősége, a használatban lévő zéró emissziós buszok száma és az elektromos töltőpontok mennyisége. A legkisebb bevont város a 195 ezer lakosú Lille, a legnagyobb pedig a nagyjából 9 milliós London volt – írja az Euronews Green. A lista elején a következő városok végeztek:
- Koppenhága
- Oslo
- Párizs
- Amszterdam
- Hamburg
- Helsinki
- Milánó
- Lyon
- Ljubljana
- Lisszabon
Az öt legrosszabb eredményt mutató település Edinburgh, Birmingham, Granada, Dublin és Manchester voltak.
Budapest a 17. helyen végzett.
A CCC tágabb értelemben vett városi mobilitási rangsorjelentésével összehasonlítva olyan városok teljesítenek jobban, mint Milánó, Ljubljana, Budapest és Szófia. A szakemberek véleménye szerint ez arra világít rá, hogy a megosztott és zéró emissziójú közlekedésben való előrelépést nem feltétlenül a finanszírozás korlátozza. Úgy látják, azok a városok, amelyek nem tartoznak a leggazdagabbak közé, jó szabályozási keretekkel és előremutató tervezéssel is haladást tudtak elérni a zéró emisszió irányába.