Városokat díjazott az Európai Bizottság
Fotó: Shutterstock

Ez a tíz uniós város a klímasemlegesség élharcosa

Díjat kapott tíz európai város a klímasemlegesség elérése érdekében folytatott tevékenysége miatt. A díjazott települések fele spanyol, azonban akad köztük dán, német, svéd, osztrák, sőt, román is.


Klímasemlegességért küzdő városokat díjazott az Európai Unió

Tíz európai várost díjazott az Európai Bizottság a Klímasemleges és intelligens városok uniós missziójaként ismert elismeréssel a napokban. A díjjal az EU a szennyezőanyag-kibocsátástól mentes, intelligens várossá válás érdekében tett erőfeszítéseiket ismerte el.

Az elismeréssel jár, hogy a jövőben ezek a települések segítséget kapnak a köz- és magánfinanszírozási források megnyitásához, legfőképpen az évtized végéig tervezett klímasemlegességi céljaik elérése érdekében. A EU Misszió címét a következő városok érdemelték ki:

  • Klagenfurt (Ausztria)
  • Sønderborg (Dánia)
  • Mannheim (Németország)
  • Kolozsvár (Románia)
  • Madrid (Spanyolország)
  • Valencia (Spanyolország)
  • Valladolid (Spanyolország)
  • Vitoria-Gasteiz (Spanyolország)
  • Zaragoza (Spanyolország)
  • Stockholm (Svédország)
A tíz város utat mutat másoknak, hogy gyorsabban haladjanak a méltányos zöld és digitális átállás felé, és példát mutatnak a politika helyi szintű, inkluzív társalkotására. Kísérleti és innovációs központokként fognak működni, hogy 2050-re minden európai város követni tudja ezt a példát

- idézi az Európai Bizottság közleményét a NRGReport.

Kiderült, mennyire környezetbarát az európai nagyvárosok tömegközlekedése

A több mint 80 kibocsátásmentes mobilitásért kampányoló szervezetet tömörítő Tiszta Városok Kampánya (CCC) pedig 42 európai nagyvárost rangsorolt a szén-dioxid-mentesített tömegközlekedésben elért eredményeik alapján a közelmúltban. Minden települést tízes skálán értékeltek olyan tényezők szerint, mint a megosztott elektromos autók, kerékpárok és e-rollerek elérhetősége, a használatban lévő zéró emissziós buszok száma és az elektromos töltőpontok mennyisége. A legkisebb bevont város a 195 ezer lakosú Lille, a legnagyobb pedig a nagyjából 9 milliós London volt – írja az Euronews Green. A lista elején a következő városok végeztek:

  1. Koppenhága
  2. Oslo
  3. Párizs
  4. Amszterdam
  5. Hamburg
  6. Helsinki
  7. Milánó
  8. Lyon
  9. Ljubljana
  10. Lisszabon

Az öt legrosszabb eredményt mutató település Edinburgh, Birmingham, Granada, Dublin és Manchester voltak.

Budapest a 17. helyen végzett.

A CCC tágabb értelemben vett városi mobilitási rangsorjelentésével összehasonlítva olyan városok teljesítenek jobban, mint Milánó, Ljubljana, Budapest és Szófia. A szakemberek véleménye szerint ez arra világít rá, hogy a megosztott és zéró emissziójú közlekedésben való előrelépést nem feltétlenül a finanszírozás korlátozza. Úgy látják, azok a városok, amelyek nem tartoznak a leggazdagabbak közé, jó szabályozási keretekkel és előremutató tervezéssel is haladást tudtak elérni a zéró emisszió irányába.

Ne hagyd ki!