Sukone Hong a legjobb módját választotta, hogy visszavágjon a csúfolódóknak: a sikert. Az alig 17 éves dél-koreai fiatal két vállalatot is összehozott. Divatcége már évente egymillió dolláros bevételt könyvelhet el, de a gyengénlátóknak készített okosóra-biznisze is felszálló ágon van.
A kezdetek
Nagyon nehezen tudtam elköteleződni az iskola iránt. Az a helyzet, hogy cikiztek. Találnom kellett valamit, ami megváltoztatja az életemet.
-kezdte mondandóját Hong a CNBC-nek adott interjújában.
Hong négy éve kezdte vállalkozói szárnybontogatását, amikor még csak nyolcadikos volt. A szöuli fiatal eleinte a dél-koreai keresőmotor, a Naver segítségével nagyobb márkák termékeit kezdte árusítani. Nagyjából úgy, mint egy viszonteladó. Hamar rájött, hogy ebből nem fog meggazdagodni. Nagyszüleitől kölcsönkért 5000 dollárt (1,5 millió forint), és egy nyomdaipari cég segítségével nekilátott megtervezni a saját márkáját. Végül megszületett az Olaga Design Studio, a brand, ami egyszerű, játékos mintákkal tarkított kényelmes, uniszex ruhákat kínál.
Egy hétig szinte semmi nem történt. Utána, a következő hétfő reggelen befutott 15 rendelés. Ebédre újabb 50. Estére újabb 80. Azon a héten összesen 300 pólót adtam el.
-mondta Hong.
Jóra használt tudás
Az Olaga alig három év alatt regionális sikersztorivá nőtte ki magát. A brand hat különböző ázsiai piacon évente több mint 1,2 millió dollárnyi árbevételt generál. Az üzleti eredmények lehetővé tették Hong számára, hogy 12 alkalmazottat felvegyen a céghez. Ahogyan azt is, hogy visszafizesse a szüleinek a tanulmányaira fordított összegeket. Hong ugyanis egyebek között a bántalmazások miatt iskolát váltott, így tanulmányait a szöuli Amerikai Nemzetközi Iskolában folytatta.
Korábban azt hittem, hogy a vállalkozás csak a pénzszerzésről szól. De amint iskolát váltottam, remek oktatásban részesültem. A tanárom azt mondta, hogy a tapasztalataimat arra is használhatnám, hogy egy olyan üzletet hozzak össze, amellyel másokon is segíthetek
- mesélte Hong, aki bele is vágott a nemes ötlet megvalósításába.
A nagy ötlet
Hong hamar ki is találta, mi legyen a következő vállalkozásának a terméke: Braille okosórák. Olyan okosórák, amelyek a gyengénlátóknak nyújtanak valósidejű információkat, például a telefonjaik üzeneteiről. Szögezzük le, egy olyan termékről van szó, ami már évek óta a megtalálható a piacon. A probléma az, hogy ezek az órák nagyon drágák, alsó hangon 90 ezer forint körül mozognak, így a nehéz helyzetben lévő látássérülteknek elérhetetlenek. Hong úgy vélte, hogy ez nagyon igazságtalan, és egyben remek üzleti lehetőség is. Végül elkezdte kutatni a területet. Gyengénlátókkal beszélt, hogy felmérje az igényeiket, illetve mérnökökkel konzultált, hogy a megvalósítással se legyen probléma. Az ötlet kész volt, már csak befektetők kellettek.
Kapcsolati és pénzügyi tőke
A divatipari tapasztalatai és kapcsolatai óriási segítségnek bizonyultak. Utóbbinak köszönhetően Hong hamar talált egy befektetőt, aki 300 ezer dollárral, 30 százalékos részesedésért cserébe be is szállt a bizniszébe. Így született meg a Paradox Computers.
A vezérigazgatói tapasztalatim rengeteget segítettek. Megtanultam, hogy bár nincsen semmilyen technológiai hátterem, de felbérelhetek szakembereket.
-fogalmazott Hong.
A Paradox Computers hat hónap alatt már több száz órát értékesített, és nemrég befutott a céghez egy 3000 darabos előrendelés is Kínából. A Braille okosórát 80 dollárért, átszámítva nagyjából 24 ezer forintért árulják. Hong a sikereken felbuzdulva elgondolkodott azon, hogy otthagyja a sulit, de elmondása szerint számos sikeres vezérigazgató tanácsolta neki, hogy mindenképpen végezzen el egy egyetemet.
Mindenesetre a tandíjjal legalább nem lesz probléma.