Bár nem lehet törvényszerűen kijelenteni, de nagy általánosságban a vállalkozások első éve az egyik legnehezebb. Ezzel a közel 30 éves vállalkozói múlttal rendelkező Ross Buhrdorf is egyetért. A cégek létrehozását és menedzselését segítő ZenBusiness vállalat vezérigazgatója az Entrepreneur cikkében megosztott három jó tanácsot, amelyek segíthetnek átvészelni a kezdeti nehézségeket.
1. Felejtsd el a tökéletességet, fókuszálj a vásárlóidra
A vállalkozások elsőszámú buktatója az, hogy egész egyszerűen nincs elegendő vásárlójuk, akik igényt tartanának a cég termékeire, szolgáltatásaira. Éppen ezért az első évedet szenteld arra, hogy pontosan azonosítsd azt a közösséget, amelynek tagjai szívesen vásárolnának a termékeidből. Már akkor is sínen vagy, ha az említett emberek csak a szolgáltatásaid egy részére kíváncsiak.
Ne ess abba a hibába, hogy az első naptól kezdve a világ legtökéletesebb termékét akarod árulni, ugyanis ezzel elkaszálod a fejlődésed lendületét. Fókuszálj a nagyobb képre, és tedd fel magadnak a kérdést: képes leszek elég érdeklődést kiváltani az emberekből, hogy tovább vihessem az ötletemet? Ha megvan a célközönség, utána az igényeihez mérten szépen, fokozatosan fejlesztheted a termékedet.
Az egyik legjobb módja a vásárlói bázisod bemérésének az olyan fizetős csatornák használata, mint a Google, amelyek segítségével maximalizálhatod az elérésedet.
2. Kövesd nyomon a pénzügyeidet
A fiatal vállalatok másik buktatója az, hogy elfogy a pénzük. Fontos, hogy már az első naptól tűpontosan kövesd a céged cash-flow-ját és kiadásait. Érdemes már az elején bevezetned egy jó cash-flow kezelő rendszert. Továbbá fontos, hogy megtanuld, mi a különbség a pénzforgalom és a profit között. Az, hogy egy hónapban rengeteg terméket értékesítesz, még nem jelenti, hogy be tudod fizetni az összes számládat. Például egy 15 millió forintos forgalom esetén még le kell vonnod az előállítási és beszerzési költségeket, a hiteleid törlesztőrészleteit, a bérleti díjakat, és még sorolhatnánk. A lényeg, hogy könnyen elveszti a fonalat az ember, ha nem követi ezeket pontosan.
Ez lényegében konzervatív gondolkodásmód, amihez az is hozzá tartozik, hogy nem veszel fel indokolatlanul sok munkavállalót. Előbb határozd meg az ügyfélkörödet, keress pénzt, és tedd vonzóvá a cégedet a befektetők számára.
3. Csigavér
A céged első évében mindig lesz valami, ami miatt pánikolni fogsz. Lehet, hogy a termékedet nem kapkodják úgy a vásárlóid, mint ahogy azt remélted, vagy a csapatod kulcsembere felmond, esetleg nem teljesül a költségvetésed egy váratlan kiadás miatt, vagy épp megjelent a piacon egy új kihívó. Hát, van ilyen. Komoly problémákról beszélünk, de egyik sem kimondottan egyedi. A legtöbb vállalkozó rengetegszer átélte már ezeket. A megoldás sokszor a nyugalomban rejlik. Ne hagyd, hogy eluralkodjon rajtad a pánik. Csitítsd le az elméd, és hallgass az ösztöneidre, valószínűleg a jó irányba fognak terelni.
Ross Buhrdorf szerint ezek a praktikák minden kezdő vállalkozón segíthetnek. Buhrdorf 30 éve tevékenykedik az üzleti életben. Volt már vállalkozó, technológiai vezető és C-szintű vezető tisztségviselő. Tapasztalatból tudja, miről beszél.