Kéken világító felirat egy sárga épület ablakán
Fotó: Unsplash

Ha felpörgetnéd a startupodat, vigyázz minden szavadra, megéri!

Mindig új, mindig divatos, a lényeg, hogy megragadja a vásárlók figyelmét. Nagyjából így lehetne jellemzeni azokat a hóvószavakat, kulcsszavakat, na jó, buzzword-öket, amelyeket a startupok előszeretettel használnak tevékenységük leírásában. A Crunchbase utánajárt, hogy melyek napjaink legdivatosabb buzzword-jei.



Meglepő (?) eredmények

A Crunchbase egy platform, illetve hírportál, amely vállalatok széles köréről gyűjt és osztályoz irdatlan mennyiségű adatot. Az oldal szerkesztői gondoltak egyet, és belemerültek a Crunchbase adatbázisába, hogy meghatározzák, melyek a legnépszerűbb kulcsszavak napjainkban, amelyekkel a startupok igyekeznek magukra vonni a figyelmet. Azt vizsgálták, hogy hány leírás tartalmazza az adott trendi technikai kifejezést, az érintett cégek mennyi tőkét vontak be, illetve a legjobban finanszírozott cégeket is feltüntették.

Az oldal egy infografikát is készített, amelyen a hat leggyakrabban használt buzzword látható, kattintgassátok végig:

Haladni kell a korral

Ha végigkattintgattátok a diákat, akkor feltűnhetett, hogy olyan szavak szerepelnek a top 6-ban, amelyek néhány éve még csak nem is léteztek. Ott van például az NFT, azaz a nem-helyettesíthető-token (non-fungible-token), amiről 2017 előtt nem lehetett hallani (ennek viszonylag egyszerű a magyarázata, korábban nem létezett ez az eszköz). Ráadásul a köztudatba úgy igazán csak idén márciusban került be, amikor a Beeple művésznéven tevékenykedő alkotó NFT-je 69 millió dollárért kelt el.

De megemlíthetjük a DeFi-t (decentralize finance) is, amit egészen 2019-ig jóformán senki sem ismert. A DeFi egy gyűjtő mozaikszó, amely azokat a pénzügyi protokollokat foglalja magában, amelyek a kriptovaluták és a blokklánc technológia segítségével megkerülik a pénzügyi közvetítőket.

A Crunchbase elemzése remekül jelzi, hogy ha egy buzzword-öt egyszer felkapnak, akkor hamar futótűzként terjedhet el a köztudatban, már-már a mindennapjaink részévé válva. Fiatal koruk ellenére az NFT és a DeFi szavakra a Google több mint 30 millió keresési eredményt ad ki. Hasonló a helyzet a No code-dal, a Metaverse-zel, és a Remote first-el is.

Trükközz a szavakkal

Ha egy kezdő startup vezetője vagy, akkor a megfelelő kulcsszavak kiválasztása valószínűleg a teendőid listájának végén szerepel. Ez azonban nem követendő példa. A Crunchbase elemzése szerint egy kulcsszó meghatározó szerepet tölthet be abban, hogy a startupod a kockázatitőkések látókörébe kerüljön.

A hírportál adatai rámutattak, hogy a kriptobiztonsági szektorba áramló befektetések tízszeresére nőttek tavalyhoz képest. Itt most jön egy kis csavar, mert a két legjobban finanszírozott vállalat, a Fireblocks (489 millió dollár) és a Ledger (468 millió dollár) nem használták a „cryptosecurity" kulcsszavakat. Ez azt jelzi, hogy a már népszerű vállalatoknál valószínűleg nem lesz sorsdöntő egy felkapott buzzword hiánya, de a startupoknál már más a helyzet. Ha szeretnél nagyobb elérést elérni, akkor érdemes ráfeküdni az éppen divatos szavakra.

Hibrid munkarend és távmunka

A Crunchbase cikke kifejtette, hogy kisebb csúsztatás is van az elemzésében, ami a remote work (távmunka) és a hybrid work (hibrid munkarend) szavakat érinti. Ennek az az oka, hogy az említett buzzword-ök utalhatnak a startup célpiacára (például távmunkásokat toborzó platform), vagy a cégnél alkalmazott munkarendre is. A kimutatásban feltüntetett tőkebevonások mindkét adatot egyesítve tartalmazzák, ami kicsit torzítja a végeredményt.

Ne hagyd ki!