Mellékesből aranybánya: egy harmincéves újrakezdő sikersztorija

Mellékesből aranybánya: egy harmincéves újrakezdő sikersztorija

Jake Kenyon igazán idilli életet élt a járvány előtt. Jó munka, remek fizetés és egy szeretett hobbi színesítette mindennapjait. Aztán jött a vírus, és minden megváltozott. Esetében a jó irányba.


Jake Kenyon egészen 29 éves koráig egy Rhode Island-i kórházban dolgozott beszédpatológusként. Ez a szakma olyasmi, mint a logopédia, de azért egy kicsit mégis más. Egy beszédpatológus a beszédszervek rendellenességeit, valamint az idegrendszernek a beszéddel összefüggő kórtani vonatkozásait vizsgálja. Jake imádta a kórházat is és a szakterületét is. Egyetlen tevékenység volt, ami jobban lázba hozta. A hobbija. Jake szabadidejében kézzel festett fonalakat készített.

A 29. születésnapján elkapta a koronavírust. A kéthetes karanténban bőven volt ideje gondolkodni. Számot vetett az életével, és arra jutott, hogy nem a munkája, hanem a hobbija jelenti az igazi boldogságot. Igaz, korábban már elindította a hobbijára épített vállalkozását, a Kenyarn-t, amolyan mellékállásként , ami úgy működött, hogy a szabadidejében kézzel festett fonalakat készített, amelyeket az Etsy honlapján keresztül értékesített. A kézzel festett fonalakat kötéshez és horgoláshoz használják, különlegességüket a kiemelkedő minőség és egyedi színvilág adja. Jake 2019-ig évente nagyjából bruttó 20 ezer dollárt (6 millió forint) kaszált a hobbijával, viszont a vírus berobbanásával megnőtt a kereslet a termékeire. Ez annyira nem meglepő, hiszen biztonsági okokból rengetegen otthon töltötték a szabadidejüket, akik közül sokan a kötésben és a horgolásban leltek menedékre.

2020-ban a Kenyarn már 125 ezer dollárt, azaz nagyjából 38 millió forintot hozott Jake konyhájára. És ezen a ponton még mindig mellékállásként kezelte a hobbiját.

A nagy döntés

Jake beépült a kötő-horgoló és a kézzel festett fonalok köré szerveződő közösségbe, és a vásárlói visszajelzések is boldogsággal töltötték el. Egyre jobban érlelődött benne a gondolat, hogy felmondjon, és minden idejét a Kenyarn-nak szentelje. Végül 2021 januárjában, három hónapra elegendő megtakarítással meg is tette ezt. Az idő igazolta Jake döntését.

Jake jó úton halad affelé, hogy 200 ezer dolláros (60 millió forint) bruttó bevétellel zárja az évet. A termékei 28 és 35 dollár között mozognak. Havonta jelenleg 200-500, változó mennyiségű rendelés fut be a Kenyarn-hoz. Jake rövid idő alatt nagyszerű eredményeket ért el, viszont neki sem adták ingyen a sikereket. A beszédpatológusból lett üzletember a CNBC-vel megosztott néhány tapasztalatot, amelyek tanulságosak lehetnek a vállalkozói álmokat dédelgető munkavállalóknak.

Soha ne mondd, hogy nincs rá időd

Ha nem vagy hajlandó belerakni a szükséges munkaórákat, akkor ne reméld, hogy degeszre keresed magad a hobbidból

Amikor Jake megalapította a Kenyarn-t, minden szabadnapját azzal töltötte, hogy újabb és újabb fonalcsomagokat alkosson. Minden keddet és szombatot a konyhájában töltött, ahol saját kezűleg festegette a minőségi fonalakat. A munkahelyén az ebédszünetekben beült az autójába, és a telefonja segítségével folyamatosan termékleírásokkal és fotókkal frissítette a weboldalát. Hetente háromszor-négyszer a közösségi média oldalaira is posztolt, hírleveleket küldött a feliratkozóinak, és minden egyes nap azon dolgozott, hogy bővítse a kapcsolati tőkéjét a kötő-horgoló közösségben.

Ahogy fogalmazott, annyit tudsz kivenni a vállalkozásodból, amennyit beleraksz. És készülj fel az áldozatokra. Például a késő esti munkavégzésre és az elmulasztott közösségi eseményekre. Viszont amint beindul az üzleted, egyre kevesebb áldozatot kell hoznod a sikeres működés érdekében.

Ne állj ellen a változásnak, kísérletezz!

Jake a kezdetekben pontosan meghatározta, hogyan fog kinézni a terméke. Egyszerű színekben gondolkodott, amelyek az év összes napján elérhetőek lesznek a vásárlóknak. Aztán rájött, hogy a kézzel festett fonalak piaca rendkívül telített, a vásárlóknak pedig már megvannak a kedvenc, jól bejáratott eladóik. Éppen ezért újragondolta a termékét. Új színekkel, egyedi mintázatokkal és limitált kiadású csomagokkal bővítette a kínálatát.

A limitált kiadású fonalakat imádták a vásárlók, ami az értékesítési számokban is éreztette a hatását. Az eladásai jelentős részét manapság is a popkulturális témák köré épített termékei képzik. Idén Halloween-ra például a Disney mesékből ismert főgonoszokra építi a szezonális fonalcsomagjait.

Kapcsolatépítés

Jake minden lehetőséget megragadott, hogy bővítse ismereteit az üzletágról. Folyamatosan figyelte a versenytársait, és próbált kapcsolatot teremteni velük. Elemezte, ők hogyan működnek, és amit jónak látott, azt a saját vállalatánál is alkalmazta.

Jake hozzátette, hogy nemcsak üzleti tapasztalatokat, hanem életre szóló barátságokat és remek lehetőségeket eredményezett a hozzáállása.

Amikor a Kenyarn még gyerekcipőben járt, Jake bódékat helyezett ki a helyi termelői piacokon, hogy népszerűsítse a termékeit. Így kapcsolatot tudott teremteni a leendő vásárlóival és a fonalpiac szereplőivel is. Utóbbiak közül sokan a Kenyarn viszonteladóivá váltak.

Légy hiteles

A Kenyarn az Instagramon alig két év alatt több mint 17 ezer követőre tett szert. A közösségi média platformon szerzett népszerűség nagyban hozzájárult a cég sikereihez. Jake a kezdetekben népszerű „fonal bloggerekkel" lépett kapcsolatba, akik segítettek neki az oldala népszerűsítésében. Megosztották a tartalmait és betaggelték a Kenyarn profilját.

Emellett Jake Instagram sztorikkal betekintést enged a követőinek a kulisszák mögé, akik így láthatják, hogyan készülnek a fonalak. Az üzletember nem fukarkodik a tartalommal, sokszor a munkája nehézségeit, sikereit, és a saját hibáit is megosztja követőivel.

A vásárlók szeretnék tudni, mire költik a pénzüket, és hogy ki áll a cég mögött, amelynek bizalmat szavaztak. Éppen ezért azt javasolja az embereknek, hogy mindig maradjanak hitelesek.

Ne hagyd ki!