Egy felmérés szerint a magyarok több mint 2/3-a küzdhet alvásproblémákkal

Életünk csakneml egyharmadát alvással töltjük, ezért nem mindegy, hogy milyen körülmények között hajtjuk álomra a fejünket. A felmérések szerint ráadásul a magyarok a kifejezetten rossz alvókhoz tartoznak: nem alszunk eleget és azt sem ismerjük fel, ha nyugtalan alvásunk hátterében valamilyen alvászavar, vagy alvásbetegség áll. Pedig lehetne tenni ellene!


A japánoknak a kevés alvás is elég lehet, nekünk nem biztos

Egy a közelmúltban publikált magyar felmérés szerint a megkérdezettek 70 százaléka ritkán vagy soha nem érzi úgy, hogy eleget aludt volna, 28 százalékuk ébred gyakorta pihenten, és csupán 2 százalékuk gondolja, hogy elég időt tölt alvással. A japánok alszanak nemzetközi viszonylatban a legkevesebbet, hétköznaponként átlagban csak 6 óra 22 percet töltenek az ágyban. Őket az amerikaiak követik, mindössze 10 perccel több alvással. A legnagyobb alvók a nyugat és észak-európai országok lakói, különösen a hollandok. A magyarok átlagosan 7 óra 2 percet alszanak, ami nagyon kevés, ha azt vesszük, hogy egy felnőtt ember alvásigénye 8-9 óra – írja közleményében a Cardo Bútor- és Matracgyártó.

Az alvás nagyon fontos szerepet játszik fizikai és pszichés egészségünkben. Az elegendő mennyiségű és minőségű alvás – ha az a megfelelő időben is történik – a szellemnek és a testnek védelmet nyújt a megbetegedések ellen, valamint hozzájárul az életminőség javulásához. Az, hogy nappal milyen a közérzetünk, nagyban függ attól, hogy hogyan aludtunk előző éjjel. Ha nem hagyott pihenni a hőség, vagy bekapcsolva hagytuk a televíziót, netalántán több alkoholt ittunk az esti buliban vagykésőn feküdtünk le - ezek másnap mind-mind megbosszulják magukat. Néhány kialvatlan éjszakát még átvészel a szervezet, de ha rendszeressé válik a rossz alvás, az előbb-utóbb fizikai és lelki betegségekhez vezethet.

Különösen számít a fekhely

Az alvásra hatással lehet egyebek között a szoba hőmérséklete, a bútorok elhelyezkedése, a környezet, a színek, a szellőztetés vagy a zavaró fények is. Kiemelkedően fontos azonban az ágybetét és a fekhelyünk. A matracnak általában a test, de különösképpen a gerinc számára egészséges és pontos alátámasztást kell biztosítania oly módon, hogy az alvó személy izomrendszere a testet erőkifejtés nélkül a legtermészetesebb és legkényelmesebb helyzetében stabilizálhassa. Az alvás minőségének domináns tényezője a matrac.

G. Németh György, a Magyar Alvás Szövetség elnöke szerint a megfelelő matrac a pihentető alvás kulcsa:

„A fekvőhelynek, a megfelelő fekvést biztosító matracnak a szerepe vitathatatlan. Hosszú idő is eltelhet, amíg valaki rájön arra, hogy a megfelelő matrac milyen fontos az éjszakai pihentető alvásához, nem is gondolja, hogy az alvászavara tüneteinek a jelentkezésekor az elsők között a matracára is kellene gondolnia. Mert bizony nemcsak az évekkel korábban vásárolt matrac minőségében következhet változás az idő múlásával, de megváltozhat a testsúly, a test csontozatának az állapota, például a folyamatosan végzett ülőmunka, vagy éppen az intenzív fizikai terhelések következtében módosulások alakulnak ki.”

Az alvás hatása életminőségünkre

A fentiek értelmében sokkal jobban oda kell figyelnünk az életmód- és különösen a pandémia okozta változások-, az alvást befolyásoló tényezők következményeire, pláne a gyermekeknél és a fiataloknál. Ezek a korosztályok ugyanis egyre kevesebbet alszanak, és az alvásuk minősége is romlott. Ezt mindenképpen figyelembe kell venni az életmódjuk, a napirendjük alakításánál, különben pszichés és testi fejlődésük vonatkozásában, hiszen visszafordíthatatlan folyamatok indulhatnak el. Ráadásul az óraátállítás is nehézségeket okozhat a reggeli ébredéskor, valamint a tavasz közeledtével sokan fáradékonyabbnak érzik magukat, ami jelzés értékű szervezetünk számára. Fordítsunk tehát nagyobb figyelmet a minőségi alvásra!

The Conversation

Ne hagyd ki!