A kellemes, vonzó illat gyakran alulértékelt összetevője a vállalatok vásárlócsábítási "koktéljának".
A legtöbb kiskereskedő marketing taktikája a szemünket vagy a fülünket veszi célba, mindezekről például itt is írtunk. Az orrunk azonban még érzékenyebb pontunk lehet, mondják a marketingguruk. A lehetőségeket felismerve ma már egy egész iparág − az illatmarketing − foglalkozik az egyedi illatok kifejlesztésével − járt utána a CNN .
Azok a kiskereskedelmi láncok és egyéb vállalatok − köztük éttermek, gyorsétteremláncok, légitársaságok és szállodák − amelyek felismerik az illatmarketing jelentőségét, rengeteg erőfeszítést tesznek jellegzetes, egyedi illatuk tökéletesítésébe.
Az illat ereje
A kellemes illat segít az adott márkának kitűnni a zsúfolt piacról, és befolyásolja a vásárlók érzéseit is, akár gyermekkori emlékeket felidézve. A kiskereskedők élményt árulnak, de azt vizuális eszközökön keresztül csak korlátozottan lehet megvalósítani.
− mondta Laurence Minsky, a chicagói Columbia College kommunikációs tanszékének márkaépítéssel foglalkozó professzora.
A kellemes illat az üzletekben 3%-os forgalomnövekedést eredményezett − derült ki a Journal of Marketing 2019-ben megjelent tanulmányából. Ám az illat sajátosságai is számítanak. Egy 2013-ban megjelent tanulmány szerint a fogyasztók többet költöttek az egyszerű narancs- vagy citromillatú üzletekben, mint az összetett illatú - citromos-bazsalikomos vagy bazsalikomos-narancsos-zöld teás -, illetve az illat nélküli üzletekben.
Aláírt illatok
A Play-Doh és a Johnson & Johnson az elsők között használt illatokat marketingeszközként. Az Abercrombie-nál egy "fehér bergamott" illat terjeng most, a Victoria's Secretnek pedig évtizedek óta van saját, jellegzetes illatcsaládja.
A Singapore Airlines is saját illatanyagot használ: légiutas-kísérők parfümként viselik, és a repülés során az utastérben is terjeng. Az olyan szállodák, mint a Hyatt is aromákat pumpálnak az előcsarnokukba, míg számos szupermarket a pékséget a bolt hátsó részéből az üzlet elejére helyezte át, éhesebbé tegyék vásárlóikat
− mondta Martin Lindstrom, a fogyasztói márkaépítés szakértője.
Lindstrom szerint az illat akkor a leghatékonyabb, ha tudat alatt hat, „ha ordít, akkor nem működik."