Offshore szélerőműveket néz egy fürdőző
Fotó: Unsplash

Űripari szaki tengeralattjárói segítik az offshore szélerőművek építését

Egy alig kétéves startup nyolcmillió dolláros befektetéshez jutott. A támogatók bizalma nem alaptalan, ugyanis az apró vállalat forradalmasíthatja az energiaszektort!


Optimista nézetek

Idén márciusban az USA Energetikai, Kereskedelmi és Belügyminisztériuma ambiciózus célokat tűztött ki: az USA offshore szélerőműveinek összteljesítményét 30 gigawattra kell növelni! Ez azt jelenti, hogy 2030-ig több ezer új szélturbinát kellene telepíteni az Egyesült Államok partjaira. Mondanunk sem kell, ez óriási feladat, amelynek első lépése az óceánfenék feltérképezése a biztonságos építkezési területek azonosításához. Mindenki meglepetésére nem egy óriásvállalat, hanem egy alig kétéves startup szolgálhat költséghatékony és gyors megoldással.

Önvezető Tesl… tengeralattjáró!

A 2019-ben alapított Bedrock-ról van szó. A vállalkozás egy olyan elektromos, önvezető víz alatti járművet (e-AUV) fejlesztett, amely forradalmasíthatja az üzletágat. A tengerfenék feltérképezése hagyományosan legénységet, egy jó nagy hajót, és nehéz szonárberendezéseket igényel, amelyek több terabájtnyi adattal bombázzák az elemzőket. Ez a folyamat több százezer dollárba kerül, az eredményekre pedig sokszor egy teljes évet kell várni.

Ezzel szemben a Bedrock tengeralattjárója kisebb szenzorokkal gyűjt adatokat a tengerfenékről, amelyeket azonnal a cég felhőjébe továbbít. A Bedrock speciális szoftvere, a Mosaic pillanatokon belül használható információkra fordítja le az e-AUV adatait.

A startup elektromos tengeralattjárói cserélhető, tölthető lítium-ion akkumulátorokkal működnek, 2-3 csomós sebességre képesek, és 12-24 órás küldetéseket végeznek, amelyek során a parttól 300 méteres távolságban kémlelik a tengerfeneket. Ráadásul az elektromos tengeralattjárók elöregedett olaj- és gázvezetékek azonosítására, és víz alatti adatközpontok tervezésére is alkalmasak.

Összejöhet a nagy terv?

A fiatal startupot 2019-ben alapította Anthony DiMare gépészmérnök és Charlie Chiau, aki korábban a SpaceX rendszerintegrációs mérnökeként dolgozott. A Bedrock egyelőre csak egy tengeralattjárót hozott kereskedelmi forgalomba. A cég idén márciusban nyolcmillió dolláros finanszírozáshoz jutott, így bővítheti a kereskedelmi tengeralattjáró-flottáját és az alkalmazottainak számát is.

A vállalat célja, hogy segítsen az USA-nak felzárkózni az európai nemzetekhez és Kínához a tengeri szélerőművek piacán.

Ne hagyd ki!