Egyre több elektromos autókhoz való akkumulátor áll a raktárakban. A túlkínálatuk, valamint az alapanyagaik áresése miatt is csökken az áruk. Mindez hatással lehet a villanyautók árszintjére is.
Esik a villanyautós aksik ára
Amíg tavaly rendkívül sokat emelkedett a villanyautókban használatos akkumulátorok ára a világpiacon, mostanra csökkenni kezdett az árszintjük. A Bloomberg szerint a lítiumion-akkumulátoroknál 14 százalékos volt az idei esés, így az átlagáruk jelenleg 139 dollár (durván 48 ezer forint) kilowattóránként.
Az árcsökkenés leginkább az aksik alapanyagárainak a mérséklődésével, a termelői kapacitások növekedésével, valamint az akkumulátorok keresletének visszaesésével magyarázható.
A VG arról ír, a kereslet megtorpanása az év második felére volt jellemző, miután jelentősen növekedtek a hitelköltségek, valamint bizonytalanabbá vált a nemzetközi gazdasági helyzet. Mindezek miatt az autógyártók csökkentették a termelési céljaikat, a kínai gyártás meghaladta a keresletet, és így túlkínálat lépett fel akkumulátorokból, ami letörte az árakat.
A Bloomberg elemzői szerint, mivel az alapanyagárak a későbbiekben is alacsonyan maradhatnak, 2027-re kilowattóránként akár 100 dollárra is csökkenhet az akkuk árszintje. Az aksik nagyon jelentős részét teszik ki a villanyautók árának, így 3-4 év múlva hasonló szintre kerülhetnek a tisztán elektromos autók, illetve a belső égésű motorral meghajtott modellek árcédulája.
Úttörő debreceni fejlesztés az akkumulátor-technológiában
Egyébként a Debreceni Egyetem alkalmazott kémiai tanszékének a szakemberei úgy látják, a napjainkban elterjedt lítium-akkumulátoroknak jócskán behatárolt a fejlődésük és az elérhető kapacitásuk, valamint meglehetősen körülményes az újrahasznosításuk is. Emiatt évek óta kutatják a megújuló energia tárolásának alternatív lehetőségeit, valamint hogyan lehetne kiváltani a lítiumot más anyagokkal ezen technológiákban.
A mi fejlesztésünk cinkanódot alkalmaz. A cink-levegő akkumulátorok ennek is egy különleges válfajai, hiszen amellett, hogy cink az anódunk, a katódfolyamatnál a levegőből nyerünk oxigént. (…) A rendszer másik előnye, hogy nagy elméleti kapacitással rendelkezik, mindezek alapján ez a lítium-alapú akkumulátorok egyik legígéretesebb alternatívája
- idéztük Nagy Tibort, a kutatást végző tanszék docensét néhány napja.
Hozzátette, a megoldásaikat a gyakorlatban is tesztelték. Készítettek egy olyan cink-levegő rendszeren alapuló akkumulátor-prototípust, amely alkalmas elektromos energia tárolására. Az aksijuk mellett szól például, hogy egyszerű, stabil a működése, nem tartalmaz nehézfémeket, olcsón előállítható és könnyen újrahasznosítható. A következő lépes az akku teljesítményének a növelése lesz, a pozitív tulajdonságai megtartása mellett.