Ugyanaz az egység okoz leggyakrabban problémát az autókban évek óta. Ha valakinek nem indul a járműve, érdemes lehet elsőként erre gyanakodnia.
Az akkumulátorral van leggyakrabban probléma
Közölte a tavalyi mentési statisztikáit a német autóklub, az ADAC. Eszerint mintegy 3,4 milliószor kellett segíteniük az autósokon. Ez a szám némi csökkenést (mínusz 2,3 százalék) jelent az előző évhez képest.
Megjegyezték, a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is ugyanaz az alkatrész okozza a legtöbb nehézséget az autósoknak, mégpedig az akkumulátor. Az esetek 43,2 százalékában erre vezethető vissza, ha nem indul az autó.
A legtöbb bosszúságot okozó egységek közé tartozik a motorvezérlés is (a statisztika ide sorolja a befecskendező rendszert, a gyújtást és az üzemanyag-ellátást is) 23,8 százalékkal. A harmadik helyre az önindító, illetve a generátor hibáiból eredő problémahalmaz (10,4 százalék) került.
Az ADAC statisztikái szerint az akkumulátor felel az elektromos autók problémáinak mintegy feléért is. Azoknál a járműveknél az ajtók egyszerű kinyitásához is a 12 V-os akkumulátor árama kell. Viszont a HVG megjegyzi, a villanyautók nagyfeszültségű rendszerei, mint a villanymotor vagy a töltéstechnika sokkal ritkábban romlanak el.
Sokba kerülhet egy kisebb ütközés is a villanyautóval
Egyébként egy enyhébben sérült akkumulátor is elég lehet ahhoz, hogy egyes biztosítók az egész elektromos autót (EV) totálkárosnak minősítsék. Sok villanyautónál válik javíthatatlanná az aksi ütközés után. Ezért az EV-k tulajdonosok magasabb biztosítási díjakkal szembesülhetnek.
Emellett sok országban gyűlnek a roncstelepeken az elektromos autók akkumulátorai, ami fenntarthatósági kérdéseket is felvet. Pedig Matthew Avery, a Thatcham Research autóipari kockázatelemző kutatási igazgatója szerint az elektromos járművek célja a fenntarthatóság.
Fenntarthatósági okokból vásárolunk elektromos autókat, de nem szolgálja a klímacélokat, ha egy kisebb ütközés után ki kell dobni az akkumulátort
- mondta a szakember.
Hozzáteszi, az ilyen akkumulátorok gyakran több tízezer dollárba kerülnek, ezért a felét is kitehetik a villanyautók árának. Ez gazdaságtalanná teszi az aksik cseréjét.
Ilyen lehet a jövő akkumulátora
Napjainkban számos fejlesztés folyik a jövő akkumulátorának anyagától kezdve a töltési ciklusok számának megemeléséig. Jelenleg is növekszik a térfogategységre jutó kapacitás, valamint egyre kevesebb ritkán előforduló vegyületet használnak azokhoz, de közben az árak is csökkennek.
Az elektromos autó akkumulátorának nagyjából 4 százaléka áll lítiumból. Azonban vannak olyan kutatások, amelyek arra irányulnak, hogy kiváltsák ezt a ritka fémet. Egyik megoldás lehet a sótartalmú akkumulátor, vagy a lítium aksiknál sokkal nagyobb töltési ciklusszámot elviselő, a mobiltelefonoknál már megjelent grafén akku.