Ha akár egy kisebb ütközés miatt megsérül egy elektromos autó akkumulátora, könnyen ki lehet dobni az egészet, ami fenntarthatósági kérdéseket is felvet – véli a szakértő. Azonban sok a negatív, nem helytálló tévhit az elektromos autók körül.
Sokba kerülhet egy kisebb ütközés is a villanyautóval
Egy enyhébben sérült akkumulátor is elég lehet ahhoz, hogy egyes biztosítók az egész elektromos autót (EV) totálkárosnak minősítsék. Sok villanyautónál válik javíthatatlanná az aksi ütközés után. Ezért az EV-k tulajdonosok magasabb biztosítási díjakkal szembesülhetnek - írja a Reuters.
Emellett sok országban gyűlnek a roncstelepeken az elektromos autók akkumulátorai, ami fenntarthatósági kérdéseket is felvet. Pedig Matthew Avery, a Thatcham Research autóipari kockázatelemző kutatási igazgatója szerint az elektromos járművek célja a fenntarthatóság.
Fenntarthatósági okokból vásárolunk elektromos autókat, de nem szolgálja a klímacélokat, ha egy kisebb ütközés után ki kell dobni az akkumulátort
- idézi a szakembert a VG.
Hozzáteszi, az ilyen akkumulátorok gyakran több tízezer dollárba kerülnek, ezért a felét is kitehetik a villanyautók árának. Ez gazdaságtalanná teszi az aksik cseréjét.
Tévhitek az elektromos autókról
Azonban az említett problémán túl számos tévhit is kering a villanyautókról és azok akkumulátorairól. Ezeket korábban a villanyautosok.hu szakértői próbálták tisztázni. Mutatunk közülük néhányat.
1. tévhit: A villanyautó használhatatlan, amíg nincs országos töltőhálózat: A villanyautó előnye, hogy otthon tölthetők. A napi használatkor az embereknek nagyon ritkán kell többet menniük annál, amennyit egy töltéssel az autó el tud menni.
2. tévhit: A villanyautó nem környezetkímélő, csak máshol szennyez: Ez attól függ, hogy az elhasznált energiát miből állítják elő. Ha az áram szén elégetéséből termelődik, akkor valóban nem sokkal tisztább, mint a hagyományos autó. Viszont az elektromos áram megújuló energiából is fedezhető, ami sokkal környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj elégetése.
3. tévhit: A villanyautó nem környezetkímélő, mert a 3-4 évente kidobott akkumulátorok szennyezik a környezetet: A tapasztalat azt mutatja, hogy az elektromos autók akkumulátorait nem kell 3-4 évente kidobni, cserélni. Ennél jóval többet is kibírnak. A hibrid autók között vannak bőven tíz év feletti, kiválóan működő példányok is.
4. tévhit: A villanyautózás a gazdagok sportja, hiszen egy villanyautó kétszer annyiba kerül, mint egy ugyanolyan benzines vagy dízel: Valóban van felára az elektromos autóknak, ami típustól függően elég jelentős is lehet. Cserébe az autó fenntartási költsége jóval alacsonyabb lehet, mint a hagyományos autóké.
5. tévhit: Az autók használhatatlanok, mert csak 120-130 km-t lehet velük menni: Az emberek 90 százaléka a napi forgalomban nem megy 100 km-nél többet, sőt jelentős részük még 40-et sem. A mindennapi használatra tehát tökéletesen alkalmas, de a ma elérhető modellek jóval többre képesek ennél a távnál.