Az autók műszaki állapota fokozott figyelmet érdemel az év végén, amikor a téli hideg és a csapadékosabb időjárás is beköszönt. Számos veszélyt rejt magában az átmeneti időszak, de ezek a kockázatok elkerülhetőek, ha időben felkészülünk a megváltozott körülményekre. Nem csak óvatosabban kell autónkat vezetni, hanem gépkocsink téli karbantartása is ekkor válik aktuálissá.
Az alábbi 6+1 lépést mindenképpen érdemes elvégezni, mielőtt megérkeznének a fagyos napok:
1. Gumicsere
A biztonságos autózás alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota, és mivel a nyári abroncsok hét fok alatt már nem biztosítanak megfelelő tapadást, így használatuk nem javasolt a késő őszi időszakban. Ráadásul ez a mutató tovább romlik a jeges, havas utakon. Ezért a nyári gumikat cseréltessük le téli abroncsokra, ne várjunk az első hóesésig!
Tévhit: Régről származó hiedelem, hogy alacsony külső hőmérséklet mellett csökkenteni kell a gumiabroncsok légnyomását. Ez elsősorban a diagonál-abroncsokra vonatkozott, amelyek azonban már nem jellemzőek napjainkban. A túl alacsony gumiabroncsnyomás következtében akár csökkenhet is a tapadás, akárcsak az üzemanyag-fogyasztás. Ennek megfelelően ellenőrizni kell az megfelelő gumiabroncsnyomást, az ajánlott értékek például a vezetőoldali ajtókeretben vagy a tanksapka alatti matricán találhatók.
2. Ellenőriztessük a futóművet
A gumiabroncsok mellett a futóműnek is fontos szerepe van a tapadásban. Ha a lengéscsillapító nem működik megfelelően, egy nagyobb úthiba miatt előfordulhat, hogy valamelyik oldal nem tapad rendesen, és elpattog az autó az útról. Így ezt is ellenőrizni szokták a márkaszervizekben a tél előtti átvizsgálások alkalmával.
3. Ellenőrizzük a fényszórókat
Mivel télen rövidek a nappalok, a világítás különösen kiemelt szempont az átvizsgálás során. Az idősebb autóknál azt is meg kell nézni, hogy a fényszóróbúra mennyire mattult. Az izzó ugyan lehet hibátlan, de a felület homályosodása jelentősen ronthatja a fényszóró hatásfokát.
Sokan nem tudják, de egy matt lámpa felpolírozható, jelentősen javítva az esti fényhatást. Télen gyakoribb a lámpaizzók meghibásodása, amint kiég egy izzó, cseréljük ki újra.
4. Cseréljük ki az ablaktörlőket
Érdemes ügyelni az ablaktörlőlapátok állapotára is. Amennyiben csíkot húznak az ablakon vagy bizonyos felületeket nem törölnek, azonnal cserélni kell azokat, mert rossz idő esetén meghatározó a vezetési biztonság szempontjából, hogy mennyire látunk ki jól.
5. A folyadékszintek ellenőrzése
A hűtőfolyadék fagyáspont-mérése jelzi, elegendő-e a fagyálló a hűtőrendszerben. A mérés eredményeképpen legalább mínusz 20 Celsius fokos értéket kell kapnunk, mivel ennél gyengébb fagyvédelem a hűtőfolyadék befagyásával fenyeget, ami jelentős károkat okozhat a hűtőfolyadék-szivattyúban, így a motorban is. Ugyanez vonatkozik a szélvédőmosó-folyadékra is: a nyári tisztítószert el kell használni és télre is alkalmas mosófolyadékkal kell pótolni.
6. Az akkumulátor megfelelő gondozása
Az autó akkumulátorát is fel kell készíteni a hűvösebb hónapokra, mert alacsony hőmérsékleteken különösen nagy terhelésnek lehet kitéve. Rövid utakon gyakran nem töltődik fel kellően, amin az akkumulátortöltő segíthet, mindenkor biztosítva a megfelelő töltöttségi szintet.
Ez például akkor fontos, ha a jármű hosszabb ideig állt, például a téli vakáció alatt. Ha gyakran adódnak akkumulátorproblémák, érdemes egy új 12 voltos akkumulátort vásárolni.
+1. Legyen jégkaparó és jégoldó a kocsiban
A szélvédőre fagyott dér, ónos eső, hó sok autós életét megkeseríti télen, főleg ha nincs megfelelő eszköz, amivel ki tudnánk "csomagolni" a járművet. Ilyenkor jönnek az alternatív megoldások, például egy nem használt plasztikkártyával kaparás, vagy egy olyan régi jgkaparóval, ami már megsértheti az üveget. Ami még rosszabb, ha úgy indulunk el, hogy nem is látunk ki minden irányba, mert úgyis leolvad.
Idén lepjük meg magunkat egy normális jégkaparóval, még jobb, ha teleszkópos, valamint egy jégkaparó és egy kis seprű is legyen az autóban.