Olyan elektromos járműveket fejlesztenek az autógyártók, amelyek egyáltalán nem, vagy csak kis mennyiségben igényelnek ritkaföldfémeket. Így akarják a gyártást minél jobban függetleníteni Kínától, hiszen ezen anyagok jelentős része az ázsiai ország kezében van.
Szabadulnának Kínától a villanyautó-gyártók
Hagyományosan ritkaföldfémekből készült, állandó mágnesekkel ellátott motorokat használnak a villanyautógyártók. Leginkább ezek képesek előállítani a tisztán elektromos autókhoz (EV az angol „electric vehicle”, azaz „elektromos jármű” szavakból) szükséges nyomatékot. Emellett ilyen anyagok nagy mennyiségben vannak jelen az EV-k hangrendszereiben, sőt platformjaiban is.
Ezen fémek jelentős része Kína kezében van, így az autógyártók jócskán ki vannak téve az ázsiai országnak. Emiatt nem csoda, hogy az amerikai, az európai és a japán autóipar egyre inkább törekszik olyan elektromos motorok kifejlesztésére, amelyek gyártásához egyáltalán nem, vagy csak kis mennyiségben kellenek ritkaföldfémek.
A Tesla az idén jelentette be, hogy az új autómodelljeit ritkaföldfémmentesre tervezi. De hasonló úton járnak a General Motors és a Jaguar Land Rover autógyártók is, illetve olyan nagy autóipari beszállítók, mint a BorgWarner vagy a német ZF. Ez utóbbi el is készült egy olyan mágnesmentes, külső gerjesztésű szinkronmotorral (EESM), amely méretben és teljesítményben megfelel az állandó mágneses motoroknak. Sőt, a cég jelenleg is tárgyal amerikai, európai és kínai autógyártókkal az EESM szállításáról - írja a Portfolio.
Olcsóbb villanyautók gyártását tervezheti Európában a Tesla
Egyébként a Reuters értesülése szerint nagyjából 25 ezer euróba (körülbelül 9,5 millió forintba) kerülő villanyautót gyárthat a Tesla a Berlin melletti üzemében, feltehetően az európai piacra. Azonban az egyelőre nem derült ki, mikor indulhat a meglehetősen kedvező árú tisztán elektromos autó gyártása.
Az amerikai cég elnök-vezérigazgatója, Elon Musk pénteken látogatta meg a grünheidei gyárat, ahol egyebek mellett tájékoztatta a helyi vezetést az új, olcsóbb autók ottani gyártására vonatkozó terveiről. A németországi üzemben egy sokkal drágább Tesla, a Model Y készül jelenleg.
A Reuters szerint az olcsóbb modell bevezetését elsősorban az indokolhatja, hogy a kutatások szerint a villanyautók magas árszintje igencsak korlátozza a technológia elterjedését Európában és az Egyesült Államokban is. A JATO Dynamics egyik felmérése pedig rávilágít, hogy amíg az öreg kontinensen 2023 első felében több mint 65 ezer euró, azaz durván 25 millió forint volt a tisztán elektromos autók átalgára, Kínában nem sokkal több mint 31 ezer euró, vagyis körülbelül 12 millió forint.
Viszont a hírportál forrása szerint a Tesla egyik újítása a közeljövőben lehetővé teszi az autóik alsó részének fröccsöntését, ami sokkal olcsóbbá, valamint gyorsabbá teheti a villanyautóik gyártását.