Iparági szereplők attól tartanak, hogy az új adó árt az ágazatnak, és fennakadásokat okoz a lítium szállításában.
Riasztó
Az adó tonnára vetítve fix összegű, és januárban lép hatályba. Mértékét minden évben felülvizsgálják, átgondolva egy százalékarányos adó esetleges bevezetését.
Kaliforniában a Salton-tó környékén, Los Angelestől keletre hatalmas lítiumkészletek találhatók. A terület a huszadik században növényvédőszerek ész nélküli használata miatt erősen károsodott. Az adóból befolyt bevételt részben ennek helyreállítására fordítanák.
A régió három lítiummal foglalkozó cégéből kettő jelezte, hogy az adóval elriasztják a befektetőket és a vásárlókat. Kilátásba helyezték, hogy inkább máshová mennek a lítium után, például Utah vagy Arkansas államokba.
A kínai import olcsóbb lesz
A magánkézben lévő Controlled Thermal Resources közölte, hogy az adó miatt várhatóan nem tudják leszállítani a kért lítiumot a General Motorsnak 2024-re, illetve a Stellantisnak 2025-re.
A másik cég, az EnergySource Minerals, amely ugyancsak magánkézben van, leállította a tárgyalásokat potenciális pénzügyi befektetőkkel és egy autógyártó céggel.
Egy olyan adó támogatása, amely biztosítja, hogy a kínai importlítiumot olcsóbban be tudják szerezni a gyártók, tönkreteszi ezt az ígéretes kaliforniai iparágat, mielőtt beindulhatott volna
– mondt a Controlled Thermal vezetője.
Így is drága
Korábban írtunk arról, hogy az átlagos nyersanyagár egy e-autóhoz 8255 dollár (3 millió 150 ezer forint), ami 144 százalékos emelkedés a 2020 máciusi 3381 dolláros (1 millió 300 ezer forintos) árhoz képest. Ennek első számú oka, hogy jelentősen nőtt a kobalt, a nikkel és a lítium ára, amelyek kulcsfontosságúak az e-autók akkumulátorainak gyártásához.
Az e-autó-specifikus költségek 4500 dollárra (1 millió 700 ezer forintra) emelkedtek az elmúlt két évben a korábbi nagyjából 2000 dollárról (761 ezer forintról). Részletek itt. 2023 végére történhet, meg, hogy a lítium ára csökkennésnek indul.