A Jövő Mobilitása Szövetség tájékoztatása szerint a 2022-es évben a zöldrendszámos autók, de különösen a tisztán elektromos autók eladása minden eddiginél nagyobb mértékben megugrott: az év végén már 47,4 százalékos növekedéssel, 34 754 darab járta az utakat. A felmérés szerint egyre többen használják nem csupán városon belüli, hanem hosszabb külföldi utakra is elektromos járművüket.
2022-es év végére az országban 2147 töltőállomást használhattak az autósok, ez pedig 14 százalékkal több mint 2021 végén. Balaton, illetve az autópályák és autóutak környékén találkozhatunk ezekkel a leggyakrabban. Azonban ez a növekedés elmarad magának a zöld rendszámos kocsik számának a növekedésétől.
Ezt is olvasd el: Itt egy újabb kínai autóipari beruházás! De vajon hol építik?
A legfrissebb adatok szerint idén június végére 41 386 tisztán elektromos (tavaly év végéhez képest ez újabb 16 százalékos növekedés), és 74 ezer zöld rendszámos autó szelte a kilométereket itthon.
Akik hosszabb útra indulnak, a Szövetség több tanácsot is ad a Portfolió írásában. Például fontos, hogy a városon kívüli utakon elérhető nagyobb sebesség miatt a városi használatban megszokottnál akár 30 százalékkal is kevesebbet bírhat az elektromos autó. Ezen túl a csomagok száma és a klímahasználat is tovább, akár 20 százalékkal is csökkentheti a hatótávot.
Ez is érdekelhet: Miért kell az adófizetők pénzéből támogatni az elektromos autókat?
Egy másik tipp szerint lényeges tudni indulás előtt is már, hogy hol található villám- vagy ultragyors töltő. Ezzel időt is tudunk spórolni és megóvjuk magunkat a kapkodástól és idegeskedéstől. Illetve alapszabály, hogy 20 százalék alá és 80 százalék fölé (egyszer-egyszer lehet teljesen feltöltve) ne nagyon engedjük az akkumulátor töltöttségét.
A villámtöltők keresésére jó kiindulási pont a plugshare.com oldal. A villanyautósok információs közösségi oldala nagyon hasznos segítséget nyújt az úton lévőknek: ezen az oldalon ugyan töltést indítani nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak az autósok egymásnak a felületen, így ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. Magyarországon a Mobiliti applikációja az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz
– tanácsolja Kárpáti András, a Jövő Mobilitás Szövetség elnöke.
Európában Norvégia és Hollandia az éllovas, ahol 120 kilométerenként kötelező is elhelyezni egy töltőállomást. Azonban a kontinens déli országaiban már kihívást jelenthet utazás közben tölteni elektromos autónkat.