Villanyautók gyártásába kezdett az ismert kínai mobiltelefon-gyártó, a Huawei. Azonban az e-autóik más néven futnak, az európai piacra szánt járműveik a Seres márkanevet kapták. Az öreg kontinensen a Seres 5-ös modell forgalmazásával nyitottak.
Villanyautókat gyárt a Huawei
A Huawei néhány éve lépett partnerségre az akkor még Chongqing Sokon Industrial Group néven ismert autógyártóval. A csoport később Seres Groupra változtatta a nevét. 2021-ben közösen hozták létre az Aito, majd tavaly a Landiant autómárkákat, melyek elsősorban hibrid- és villanyautók gyártására fókuszálnak. Azonban az európai piacra szánt járműveiknek a Seres márkanevet választották - írja a CnEVPost.
A napokban láttak hozzá az autóik forgalmazásához Európában, legelőször Norvégiában. Az első modelljük az északi országban a Seres 5, egy közepes méretű, 4,7 méteres SUV, ami gyakorlatilag Huawei Aito M5 az európai igényekhez szabott ikertestvére.
A villanyautó egymotoros változata hivatalosan 500 kilométeres, a kétmotoros 530 kilométeres WLTP hatótávot kapott. Azonban a Villanyautósok szerint az utóbbi érték kétséges, és inkább valamivel több mint 480 kilométeres távra lehet képes.
A Seres 5 összkerékhajtású változatának indulóára 599 ezer korona (nagyjából 18,8 millió forint). Ez mintegy 15 százalékkal több, mint a hasonló hatótávolságú Tesla Model Y alapára. Azonban a kínai gyártó a Model Y-énál magasabb kategóriába sorolja az autómodelljét.
Gyorsan terjednek a kínai autók az európai piacokon
Olyan nagy ütemben árasztják el az európai piacokat a kínai járművek, hogy a helyi autógyártók akár szorult helyzetbe is kerülhetnek miattuk. Amíg tavaly az öreg kontinensen az elektromosautó-eladások 10 százalékát a kínai márkák tették ki, 2025-re az arányuk 15 százalékra emelkedhet a KPMG nemzetközi tanácsadó vállalat prognózisa szerint. Emiatt korlátozhatja az ázsiai ország elektromos autóinak az importját az Európai Unió.
A belsőégésű motoros autók gyártása terén akár ötven-száz év versenyelőnye is volt Európának, Amerikának és Japánnak Kínához képest. Az elektromos autózással azonban a legfontosabb részek, maga a motor és a váltó is kikerült a rendszerből. Ezzel pedig az eddigi előny gyorsan elolvadt, Kína könnyedén előreugrott. Az elmúlt három-öt évben az élmezőnybe zárkózott fel az ázsiai ország az elektromos autók gyártásában
- idéztük Nagy Bertalant, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatóját.
A kínai autómárkák előnye lehet a megfizethetőség és a széles választék. Az elektromos autóik átlagára 2022-ben 30 ezer dollár (valamivel több, mint 10 millió forint) volt Európában. Ellenben például a Tesla legolcsóbb modellje, a Model 3-as 45 ezer dollárnál (15 millió forint felett) kezdődött.
Villámgyorsan bővül a kínai autóexport
A kínai autószektor jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-exportőre legyen. Azonban ez egyenes utat jelent újabb feszültségek kialakulásához az ország kereskedelmi partnereivel és riválisaival.
2020 óta megháromszorozódott a kínai autóexport, 2022-ben pedig meghaladta a 2,5 millió járművet. Ez az érték csak 60 ezerrel kisebb, mint a második legnagyobb exportőr Németország teljesítménye, de jócskán elmarad a legnagyobb külföldi értékesítő, Japán statisztikáitól. Viszont meghaladja az Egyesült Államok és Dél-Korea értékeit. A kommunista ország így is piacvezető a Közel-Keleten és Latin-Amerikában. Kína célja 8 millió személygépkocsi exportja 2030-ra, ami több mint kétszerese Japán jelenlegi autókivitelének.