Egyre nagyobb szelet jut a kínai elektromos autómárkáknak az európai autópiaci tortából. A szakemberek szerint a következő években is tovább erősödhetnek a kínaiak az öreg kontinens piacain, főleg az olcsó modelljeiknek köszönhetően.
Gyorsan terjednek a kínai autók az európai piacokon
Olyan nagy ütemben árasztják el az európai piacokat a kínai járművek, hogy a helyi autógyártók akár szorult helyzetbe is kerülhetnek miattuk. Amíg tavaly az öreg kontinensen az elektromosautó-eladások 10 százalékát a kínai márkák tették ki, 2025-re az arányuk 15 százalékra emelkedhet a KPMG nemzetközi tanácsadó vállalat prognózisa szerint. Emiatt korlátozhatja az ázsiai ország elektromos autóinak az importját az Európai Unió – írja a Politico.
A belsőégésű motoros autók gyártása terén akár ötven-száz év versenyelőnye is volt Európának, Amerikának és Japánnak Kínához képest. Az elektromos autózással azonban a legfontosabb részek, maga a motor és a váltó is kikerült a rendszerből. Ezzel pedig az eddigi előny gyorsan elolvadt, Kína könnyedén előreugrott. Az elmúlt három-öt évben az élmezőnybe zárkózott fel az ázsiai ország az elektromos autók gyártásában
- idézi Nagy Bertalant, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatóját a Napi.
A kínai autómárkák előnye lehet a megfizethetőség és a széles választék. Az elektromos autóik átlagára 2022-ben 30 ezer dollár (valamivel több, mint 10 millió forint) volt Európában. Ellenben például a Tesla legolcsóbb modellje, a Model 3-as 45 ezer dollárnál (15 millió forint felett) kezdődött.
Villámgyorsan bővül a kínai autóexport
A kínai autószektor jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-exportőre legyen. Azonban ez egyenes utat jelent újabb feszültségek kialakulásához az ország kereskedelmi partnereivel és riválisaival.
2020 óta megháromszorozódott a kínai autóexport, 2022-ben pedig meghaladta a 2,5 millió járművet. Ez az érték csak 60 ezerrel kisebb, mint a második legnagyobb exportőr Németország teljesítménye, de jócskán elmarad a legnagyobb külföldi értékesítő, Japán statisztikáitól. Viszont meghaladja az Egyesült Államok és Dél-Korea értékeit. A kommunista ország így is piacvezető a Közel-Keleten és Latin-Amerikában. Kína célja 8 millió személygépkocsi exportja 2030-ra, ami több mint kétszerese Japán jelenlegi autókivitelének.
Európai terjeszkedés
A 2020-as értékekhez képest 2021-ben Kína az Európai Unióba irányuló autóexportja 156 százalékkal 435 ezer darabra növekedett az Eurostat adatai szerint. Többnyire meglehetősen olcsó, 13 700 euró körüli árú gépkocsikat kínáltak akkor. Egy kínai gyártmányú autó átlagára a harmada volt egy németnek, és mintegy 30 százalékkal maradt el egy japántól.
Versenyképes költségstruktúrát kell kialakítanunk, ha vissza akarjuk verni a kínaiakat. (…) Alternatív megoldásként Európának legalább részben le kell zárnia határait a kínai riválisok előtt. Ha Európa nem akarja ilyen helyzetbe hozni magát, akkor versenyképesebbé kell válnunk
- nyilatkozta korábban Carlos Tavares-t, a Stellantis vezérigazgatóját.