A Huawei nem sokkal azután, hogy az amerikai szankciók majdnem romba döntötték a vállalatot, úgy döntött, gazdasági okokra hivatkozva megválik a Honor márkától. A legfrissebb adatok arra engednek következtetni, hogy ez hiba volt.
Mint egy főnix
A Honor márka nagyon sokáig a Huawei kínálatának egyik zászlóshajója volt a megfizethető áraival és a kiemelkedő hardveres és szoftveres eszközeivel. Minden jól alakult, egészen 2019-ig, amikor az Egyesült Államok szankciókat vezetett be a Huawei ellen.
A vállalat felkerült az „Entity List"-re, aminek következtében elvesztette a hozzáférést az amerikai fejlesztések és technológiák jelentős részéhez. Az egyik legnagyobb problémát az jelentette, hogy a Google szolgáltatásokról is le kellett mondania. A legtöbb Android applikáció ezekre a fejlesztői szolgáltatásokra épül. A Huawei-t mélyütésként érte az USA döntése, amelyből az egykor piacvezető vállalat még mindig nem tért magához.
A telefongyártó tavaly novemberben úgy döntött, hogy megválik a Honor-tól a márka túlélése érdekében, ugyanis a leányvállalata sem jutott elég forráshoz a szankciók miatt. A márkát egy konzorcium vásárolta meg. A Honor szemszögéből nézve ez remek döntésnek bizonyult, ugyanis elképesztő növekedésnek indult a márka. A gyártó értékesítései augusztusban 18 százalékkal gyarapodtak. A Honor jelenleg a kommunista állam harmadik legnagyobb gyártója az Oppo és a Vivo mögött, és egyben az egyik leggyorsabban növekvő ágazati szereplő is.
A siker kulcsa
A Honor titka egyszerű. Miután levált a Huawei-ről, ismét hozzáfért a kulcsfontosságú erőforrásokhoz. A szakértői gárdájának kutatási és fejlesztési eredményeit kihasználva új készülékeket dobott piacra, amelyek rendkívül jó fogadtatásban részesültek, főleg Kínában, de egyebek között az európai piacon is.
Ráadásul már a prémium kategóriát is célba vette. A nagyobb globális sikerek még váratnak magukra, a gyártó világpiaci részesedése augusztusban 3,7 százalék volt a februári 1,5 százalékhoz képest. Kérdés, mennyire tudja felvenni a versenyt a nagyokkal, például az Apple-lel, a Samsung-al vagy a Xiaomi-val.
Éledezik a Huawei
A Huawei 2021 első félévében közel 50 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el. Ez első ránézésre jónak tűnik, viszont jócskán elmarad a tavalyi első féléves, 70 milliárd dolláros bevételtől. Bizakodásra adhat okot, hogy a cég 0,6 százalékponttal, 9,8 százalékra tudta növelni a haszonkulcsát, amely nagyrészt a hatékonyságnövelésének köszönhető. A cég tájékoztatása szerint az összteljesítmény összhangban van a korábbi előrejelzésekkel.
Eric Xu, a Huawei elnöke elmondta, hogy a vállalat kitűzte a stratégai céljait a következő öt évre, majd hozzátette:
A célunk a túlélés, méghozzá fenntartható módon.
A Huawei üzleti tevékenysége jelenleg három részből tevődik össze: szolgáltató, vállalati és fogyasztói üzletág.
Éves összehasonlításban az alábbiak szerint alakultak a divíziók bevételei:
- a fogyasztói részleg nagyjából 21 milliárd dollárral zárta a félévet, a tavalyi 40 milliárdhoz képest, a cég szerint a visszaesésért a Honor üzletág 2020-as, év végi értékesítési számainak csökkenése okolható.
- Az 5G-t és egyéb távközlési infrastruktúrákat értékesítő szolgáltatói üzletágának első féléves bevétele 21,1 milliárd dollárra csökkent a 2020-ban elkönyvelt 24,6 milliárd dollárról. A Huawei sikeresen építi szolgáltatói üzletágát Kínán kívül is, viszont továbbra is az anyaországa jelenti a legnagyobb piacot, ahol igen nehezen halad az 5G rendszer kiépítése. Ez viszont az aktuális félév végére változni fog.
- A vállalati részleg idei első féléves bevétele 6,6 milliárdra nőtt a tavalyi, azonos időszakban tapasztalt 5,6 milliárd dollárról. Ez főleg a külföldi terjeszkedésnek köszönhető, amelyet a Huawei az amerikai szankciók ellenére is sikeresen menedzsel.