Motortéri tűz lehetséges kialakulása miatt aggódnak a gyártók az USA-ban
Fotó: Shutterstock

Több millió autót hív vissza a Kia és a Hyundai

Összesen több mint hárommillió autót hív vissza a Kia és a Hyundai az Egyesült Államokban. A koreai gyártók motortéri tűz lehetséges kialakulása miatt aggódnak az érintett modelleknél. Soroljuk azt is, milyen műszaki problémák gyakoriak az Európában üzembe helyezett autóknál.


Autók millióit hívta vissza a Hyundai és a Kia az USA-ban

1,7 millió 2010 és 2019 között gyártott Kiát kell márkaszervízbe vinni az USA-ban az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NHTSA) a tájékoztatása alapján. A visszahívás főleg Sportage, Optima Soul, Rio és Sorento modelleket érint. Az autókban a hidraulikus-elektromos vezérlőegységgel merülhet fel probléma. A részegység elektromos rövidzárlatot kaphat, ami miatt a motortérben tűz is keletkezhet.

Emellett 1,6 millió 2010 és 2015 közötti modellévű Hyundait is szervízbe hív a gyártó az Egyesült Államokban, elsősorban Santa Fe, Tucson, Tucson Fuel Cell és Sonata Hybrid modelleket. Azoknál az ABS kocka belső fékfolyadék-szivárgása okozhat rövidzárlatot. Az Autopro megjegyzi, emiatt állóhelyzetben és menet közben is tűz keletkezhet. Ezért - ha szükség - az ABS és a hidraulikus-elektromos vezérlőegység biztosítékait fogják kicserélni.

16 millióért vett hidrogénes Hyundait, 41 lett volna javíttatni

Ha a Hyundai-nál járunk: arról nemrég írtunk, hogy Till Westberg német informatikus 2016-ban vásárolt egy hidrogéncellás Hyundai ix35-öst, mintegy 50 200 euróért, ami akkori árfolyamon körülbelül 15-16 millió forintnak felelt meg. A beszámolója szerint éveken keresztül elégedett volt a különleges autóval, annak ellenére, hogy néha több mint 100 kilométeres kitérőre kényszerült a meglehetősen ritka hidrogénkutak miatt.

Azonban a közelmúltban egy hibaüzenet jelent meg az ix35-ös műszerfalán, majd teljesen elment a hajtása. A Hyundai megállapította, az autóban a hidrogéncella romlott el. A jármű garanciaideje lejárt, a szerviz pedig 103 764 euróba került volna, ami jelenlegi középárfolyamon nagyjából 41 millió forint. Ezt a tulajdonos nem volt hajlandó megfizetni.

A magas összeget az autógyártó azzal magyarázta, hogy a modellből összesen ezer darab készült, és ritka bele az alkatrész. Ráadásul az azóta piacra dobott hidrogénautók cellái sem kompatibilisek ezzel a típussal, jóval modernebbek attól. Azonban a gyártó elismerte, hogy ez a javíttatási költség teljesen gazdaságtalan, ezért jelenleg is alternatív megoldáson dolgoznak.

Az akkumulátorral van leggyakrabban probléma

Egyébként a német autóklub, az ADAC tavalyi mentési statisztikái szerint mintegy 3,4 milliószor kellett segíteniük az autósokon. Ez a szám némi csökkenést (mínusz 2,3 százalék) jelent az előző évhez képest.

Megjegyezték, a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is ugyanaz az alkatrész okozza a legtöbb nehézséget az autósoknak, mégpedig az akkumulátor. Az esetek 43,2 százalékában erre vezethető vissza, ha nem indul az autó.

A legtöbb bosszúságot okozó egységek közé tartozik a motorvezérlés is (a statisztika ide sorolja a befecskendező rendszert, a gyújtást és az üzemanyag-ellátást is) 23,8 százalékkal. A harmadik helyre az önindító, illetve a generátor hibáiból eredő problémahalmaz (10,4 százalék) került.

A statisztikáik alapján az akkumulátor felel az elektromos autók problémáinak mintegy feléért is. Azoknál a járműveknél az ajtók egyszerű kinyitásához is a 12 V-os akkumulátor árama kell. Viszont a villanyautók nagyfeszültségű rendszerei, mint a villanymotor vagy a töltéstechnika sokkal ritkábban romlanak el.


Ne hagyd ki!