Augusztusban fordulhat elő, hogy egyes kutak átmenetileg kiürülnek
Fotó: Shutterstock

Ellátási zűröket okozhat a dunai kőolajfinomító karbantartása

Átmeneti benzinhiányra figyelmeztet a Mol igazgatója a hazai töltőállomásokon a cég Dunai Finomítójának karbantartása miatt. Arra kér mindenkit, hogy csak annyit tankoljon a kutakon, „amennyire tényleg szüksége van”.


Karbantartás a Molnál

Korlátozottan tudják az üzemanyagot pótolni a hazai töltőállomásokon a közeljövőben, mivel a hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása – nyilatkozta Ratatics Péter, a Mol operatív működésért felelős hazai ügyvezető igazgatója az Indexnek.

Több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány a készletek jelentős részét felemésztette. A Mol mindent megtesz a jelentős termékkiesés pótlására a pozsonyi finomítóból, és a megmaradt tartalékokból, de ez nem tudj teljes mértékben fedezni a hiányt, a piaci pótlásra pedig korlátozottak a lehetőségek

- mondta az igazgató.

Két hónapig szerelik, de augusztus lehet a kritikus időszak

Előreláthatóan a karbantartás két hónapig fog tartani. Eredetileg tavaszra tervezték, de akkor az üzemanyag hatósági ára akkora keresletet generált a töltőállomásokon, hogy muszáj volt elhalasztaniuk a munkát. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása. Várhatóan az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, egy kisebb részük pedig október végén.

A dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény. Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket

- tette hozzá Ratatics Péter.

Megnyithatják az ország stratégiai készleteit

A szerződéseik értelmében továbbra is igyekeznek mindenkit ellátni, azonban nem zárható ki, hogy augusztusban a korábbitól kevesebb terméket tudjanak szállítani a partnereiknek. Egyes kutakon tehát lehetnek átmeneti leürülések. Ezért arra kérnek mindenkit, hogy „csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van”. A pánikvásárlás és a spájzolás csak rontana a helyzeten.

A szakember szerint jelenleg nem éri meg külföldről üzemanyagot behozni az országba az alacsony hatósági ár miatt, amit a piac négyötöde élvez. Felül kellene vizsgálni az árszabályozást, így lenne esély megnövelni az importot. Emellett elkerülhetetlennel látszik, hogy a kormány átmenetileg megnyissa az ország stratégiai készleteit a piaci szereplőinek.

Ne hagyd ki!