Akár jól is járhat a benzinárstoppal a MOL

A kiskereskedelmi mellett az üzemanyagok nagykereskedelmi árába is belenyúlt a kormány. A jelek szerint költséges lehet az új rendelet a nagykereskedelmi piacvezető MOL számára, azonban akár erősödhet is a pozíciója a szektorban.


Belenyúlt a kormány az üzemanyag nagykereskedelmi árába

Tegnap ebben a cikkünkben írtunk arról, hogy a kormány a kiskereskedelmi benzinkutak versenyképesebb működése érdekében hétfőtől 480 forintban maximálta a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát. Ez az ár a jövedéki adót és az áfát is tartalmazza. A kutaknak tehát ugyanazon az áron kell az üzemanyagot továbbadniuk a kiskereskedelemben, ammenyiért ők kapták, hiszen november 15-étől a 95-ös oktánszámú motorbenzin és a dízelgázolaj lehetséges legfelső árát literenként szintén 480 forintban határozta meg a kormány. Persze ebből még profitjuk nem származik, a kutat viszont valamiből fenn kell tartani, ahogyan a személyzetet is fizetni kell – írja az Infostart.hu.

A portál Pletser Tamást, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzőjét idézi az ügyben. A szakember a szerint az új rendeleten igen nagyot bukhat a MOL, néhány részlet azonban még nem világos. Nem egyértelmű például az, hogy a magyar olaj- és gázipari óriásvállalatnak milyen ellátási kötelezettsége van. Továbbá az sem látható, hogy kinek adhat el üzemanyagot ezen az árfolyamon. A szomszédos országokban jellemzően ennél magasabbak a nagykereskedelmi árak, ami arra ösztönözheti a Molt, hogy ne a hazánkban árusítsa a terméket a nagykereskedelemben, hanem külföldön, ahol jobban profitálhat belőle. Így akár veszélybe is kerülhet a hazai ellátás.

Nem biztos, hogy nagyot bukik a magyar piacon a MOL

„Első olvasatban annyit becsültem, hogy 40-50 milliárd forint körüli veszteséget okozhat ez az intézkedés a Molnak az alacsony nagykereskedelmi árakon keresztül, ha az intézkedés május 15-ig életben van. Viszont a kiskereskedelmi vesztesége meg csökkenhet a Molnak olyan 10 milliárd forint körüli mértékben, de összességében azért ez negatív a magyar olajtársaság számára”

– nyilatkozta Pletser Tamás. A szakértő azonban arról is említést tett, hogy a magyarországi nagykereskedelmi üzemanyagpiac 70 százalékát fedi le a MOL, 20 százalék az osztrák OMV-é és 10 százalékán osztoznak kisebb importőrök. Pletser szerint az utóbbi két csoport nem lesz különösen ösztönözve arra, hogy hazánkban értékesítsen üzemanyagot, ezért akár növekedhet is a Mol nagykereskedelmi pozíciója.

The Conversation

Ne hagyd ki!