Több töltőállomás is ellátási nehézségekről számolt be a napokban. A nagykereskedők nagyjából 100 forintot buknak minden eladott liter üzemanyag után, így többen átmenetileg korlátozták, vagy felfüggesztették a szállítást a kutakra.
Átmeneti benzinhiány léphet fel a hétvégén (is) egyes kutakon
A kiskereskedelmi benzinkutak a hatósági ár miatt 480 forintért vásárolják az üzemanyagot (95-ös benzin és gázolaj) a nagykereskedőktől, és annyiért is adják tovább. Az ársapka nélkül a benzin nagyjából 594 forint, a gázolaj pedig körülbelül 640 forint lenne a hazai kutakon – írja a 24.hu.
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója szerint mivel a kormány a nagykereskedelmi árat is 480 forintban korlátozta május 15-ig, jelenleg nagyjából 100 forint buknak minden egyes eladott liter után. Emiatt
„a Magyarországon működő nagykereskedések többsége korlátozza vagy már meg is szüntette az értékesítést. Egyedül a Mol szállít biztosan a kutaknak, de az ő logisztikai kapacitása szűk keresztmetszet, ezért egyre több benzinkúton láthatjuk, hogy átmeneti készlethiány adódhat, már az alaptermékekből is”
Már érkeztek hírek ellátási problémákról (előfordult, hogy csúsztak a szállítások, átmeneti készlethiány alakult ki néhány hálózatos kúton), azonban kérdéses, hogy azok alapanyaghiányból, vagy logisztikai problémákból adódtak. Továbbá félő, hogy a héten egyre több töltőállomáson fognak jelentkezni hasonló problémák.
Valóban gondok adódhatnak
A híreket megerősítette a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke, Egri Gábor is. A szakember szerint a nagykereskedők közül elsősorban a Mol tartja a frontot, több kisebb kereskedő korlátozza vagy szünetelteti a szállítást a benzinkutakra.
A szakember beszélt arról is, hogy a Mol fedte le eddig a nagykereskedelem nagyjából 70 százalékát. Jelenleg az FBSZ több tagja próbál a Mol-lal szerződést kötni a problémák áthidalására, az viszont újabb ellátási/logisztikai problémákat szülhet, ha a Mol-ra hirtelen rázúdul a kutak maradék 30 százalékának az ellátása is.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az uniós országban kapható üzemanyaghoz képest olcsó a magyar, ezért sokan járnak át tankolni a határközeli benzinkutakra, valamint a nemzetközi szállítmányozás során a kamionok is általában nálunk tankolnak. Példaként említette Németországot, ahol 2,2 euró, azaz nagyjából 880 forint a gázolaj a kutakon, valamit Svédországot, ahol 985 forintnak megfelelő svéd korona.
A szakember szerint egyébként kell a hatósági ár, mert „a lakosságra nem szabad ráterhelni a literenként több mint 100 forintos többletköltséget”. Viszont a jelenlegi állapot csak maximum egy-két hónapig tartható fenn. Véleménye szerint nagyobb állami szerepvállalás mellett (például az áfa vagy a jövedéki adó átmeneti csökkentése) fokozatosan ki kellene vezetni az árstopot.
A hosszú hétvége kapcsán viszont megjegyezte, hogy a kamionforgalom várhatóan csökkenni fog, ami pár napra terhet vehet le a benzinkutakról, azonban így sem garantált, hogy nem fognak felmerülni ellátási problémák.