A Tesla bejelentette, hogy történeténben először, egy kísérleti programban lehetővé teszi minden e-autó tulajdonosnak, hogy igénybe vegye szupertöltő-hálózatát, feltéve, ha a gépjárműve kompatibilis a gyártó technológiájával.
Csak tessék, csak tessék
A Tesla bejelentése szerint a programot először Hollandiában tesztelik, összesen 10 töltőállomás érintett. A gyártó az európai állomásain a CSS szabványt használja. Ez azt jelenti, hogy csak a kombinált töltőrendszerrel felszerelt autókat lehet tölteni a méltán híres „Supercharger-ekkel". Jó hír azonban, hogy a modernebb e-autók mindegyike ilyen töltővel rendelkezik, így a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen gépjárműveivel is nyugodt szívvel be lehet gurulni Elon Musk elektromos szentélyeibe. A gyártó több mint 25 ezer szupertöltőt üzemeltet világszerte, amelyek szolgáltatásait ezidáig csak a Tesla-sofőrök élvezhették. Bár a vállalat más autógyártókkal ellentétben egyelőre nem kötött szövetségeket piaci riválisaival, illetve nem fektetett hálózatfejlesztésre specializálódott startupokba, az állomásain használt technológia azt jelzi, hogy a mindig is tervben volt a szupertöltők széleskörű felhasználhatóságának bevezetése.
Nemes cél érdekében
Fontos azonban megjegyezni, hogy extra költségekre kell számítaniuk azoknak, akik nem Tesla járműveket szeretnének „megtankolni" a szupertöltőkkel. Ezek magukban foglalják a helyszíni segítségnyújtást, valamint a járművek széles skálájának támogatását is. A cég hozzátette, hogy a plusz költségek csökkenthetők a töltőállomási hűségprogramban való részvétellel. A töltőket a gyártó hivatalos applikációjával lehet igénybe venni.
Ez a lépés közvetlenül támogatja küldetésünket, hogy felgyorsítsuk a világ fenntartható energiára való átállását
-olvasható a vállalat közleményében.
Az alábbi állomások érintettek a programban:
- Sassenheim
- Apeldoorn Oost
- Meerkerk
- Hengelo
- Tilburg
- Duiven
- Breukelen
- Naarden
- Eemnes
- Zwolle
Töltőhelyzet Magyarországon
Hazánkban és világszerte is elképesztő gyorsasággal bővülnek a közösségi töltőpontok, ami kifejezetten előnyös, ha nincs lehetőség otthon vagy a munkahelyen feltölteni az akkumulátort. 2020 közepén átléptük az 1 millió töltőpontot a világban, Európában csaknem 300.000 töltőpont van, amit Brüsszel szeretne 1 millióra növelni néhány éven belül. Hazánkban korábban szinte csak Budapesten és a nagyobb városokban lehetett e-autót tölteni, de már több töltési lehetőség kínálkozik a kisebb lélekszámú településeken is. Természetesen vannak forgalmasabb töltési csomópontok, de nem állja meg a helyét az a feltételezés, hogy átlagosan akár egy vagy több órát kell várni autónk töltésére. Ma már a fejlesztéseknek és a különböző útvonaltervező applikációknak köszönhetően akadálytalanul eljuthatunk egy közepes hatótávolságot (200-300km) biztosító hibrid és elektromos autóval az ország bármely pontjára. Emellett Magyarországon évek óta jogszabály írja elő, hogy például bevásárlóközpontoknak, hipermarketeknek meghatározott számú parkolóhelyenként e-töltőállomást kell létesíteniük. A jogszabálymódosításoknak köszönhetően pedig, amelyek lehetővé tették a fizetős töltési szolgáltatás elindítását, egyre több nyilvános töltőoszlopot telepítenek országszerte, amelyek száma közel 1400-ra emelkedett.