Nem meglepő, hogy egy olyan nagy techcég, mint az Apple, információkat gyűjt a felhasználóiról. Mi mindent tudhatnak rólunk és hogyan akadályozhatjuk meg az adataink gyűjtését?
Az Apple vezetősége hosszú éveken keresztül azt vallotta, hogy kiáll az adatvédelem mellett, azonban az üzleti modellek folyamatosan változnak. Az Apple termékekhez kapcsolódó szolgáltatásokban — mint például az iCloudban és az Apple TV-ben — egyre több személyre szabott reklámmal lehet találkozni.
A vállalat adatvédelmi irányelvei tartalmazzák, hogy a termékek és a programok bizonyos információkat gyűjthetnek a felhasználókról. Már rögtön az eszközök első elindítása után olyan adatokat kérdeznek a tulajdonosról, mint például, hogy mi a neve és az e-mail címe, valamint a fizetési módokat és az Apple ID-t is akkor rögzítik.
Ezen felül a használati módokról is folyamatosan gyűjthetnek adatokat. A helymeghatározás, valamint az egészségügyi és fitneszadatokat természetesen nem kötelező megosztani, ellenben bizonyos funkciók csak általuk érhetők el — olvashatjuk a WIRED cikkében.
Nem szabad amellett elmenni, hogy az Apple olyan programokat is kifejlesztett, melyek korlátozzák a gyűjthető adatok mennyiségét. Ennek is az a célja, hogy a cég megóvja a vásárlói személyes adatait. Például az Apple Maps használatához elérhetővé kell tenni a pontos helyzetet, ellenben egy bizonyos idő elteltével a rendszer ezt az információt kevésbé egyértelművé teszi, hogy a használat után már ne lehessen egyszerűen lenyomozni a helyadatokat.
Az alkalmazásokon belüli hirdetések két formában jelenhetnek meg. Egyrészt a készülék a keresésekre reflektálva kínálhat ajánlásokat, másrészt pedig az érdeklődési körökhöz igazítva ajánl reklámokat. A második esetben a rendszer erősen támaszkodik a gyűjtött információkra, majd azok alapján egy nagyjából 5 ezer emberből álló csoportba sorolja a személyeket, amelyben hasonló érdeklődési körű emberek vannak.
Szakértők szerint a tavaly, az első negyedévben az App Store-ban végzett keresések 78 százaléka olyan eszközökről érkezett, melyeken kikapcsolták a személyre szabott hirdetéseket. Ezzel a módszerrel lehet legkönnyebben korlátozni, hogy a vállalat adatokat gyűjtsön a felhasználókról és az online tartalomfogyasztási szokásokról. Emellett érdemes a készülékek Adatvédelem és biztonság fülénél különböző beállításokat elvégezni arra vonatkozóan, hogy bizonyos adatokhoz mely alkalmazások férhetnek hozzá.
Nemrég a META került súlyos adatlopási ügyekbe. Mint kiderült, a cégcsoport az oldalain, egyebek között a Facebookon, az Instagramon és a WhatsAppon is gátolta a felhasználókat abban, hogy kikapcsolják a célzott reklámokat. Kapcsolódó cikkünket itt lehet elolvasni.