Fehér Apple logó egy irodaház ablakán
Az Apple-nek meglehetősen jól indult a 2022-es év. Az idei első kereskedési napon soha nem látott magaslatokat ért el a cupertinói cég részvényárfolyama, amelynek köszönhetően piaci értéke a világon elsőként meghaladta a háromezer milliárd dollárt.


Majdnem mindig az élen

Bár az Amazon és a Microsoft az elmúlt években többször is átvette a vezetést az Apple-től a világ legértékesebb vállalatainak listáján, a szimbolikus mérföldkövek tekintetében egyelőre legyőzhetetlennek tűnik az iPhone-gyártó.

Az Apple volt az első tőzsén jegyzett vállalat, amelynek piaci értéke meghaladta az egybillió dollárt, erre 2018. augusztus 2-án került sor. Bő két évvel később, 2020. augusztus 19-én szintén elsőként léphetett be a kétbillió dolláros vállalatok „elitklubjába”. Bár a Microsoft sokáig ott lihegett a nyakában, egy rendkívül sikeres pénzügyi negyedévet követően végül hozzávetőlegesen 500 milliárd dolláros előnnyel zárta a 2021-es évet.

A hárombillió dolláros piaci értékhez az Apple-nek minimum 182,86 dolláros részvényárfolyamra van szüksége. Végül 2022. január 3-án az árfolyam egy rövid időre elérte a 182,88 dolláros értéket. A neves napot végül 182,01 dolláron zárta a cég, így piaci értéke a csúcs után jelenleg 2,99 billió dollár körül mozog.

Folyamatos fejlődés

Az Apple meglehetősen gyümölcsöző éveket tudhat maga mögött. Az első iPhone 2007-es bemutatása óta a cég értéke 5800 százalékkal nőtt. Az adatok arra engednek következtetni, hogy Steve Jobs remek utódot talált magának Tim Cook személyében, akinek évtizedes vezetése alatt 1400 százalékkal gyarapodott a vállalat piaci értéke.

A cég minden egyes terméke jobb eredményeket produkált tavaly, mint 2020-ban. Részvényárfolyama a globális chiphiány és az aggasztó eladási számok ellenére 30 százalékkal nőtt 2021-ben.

A szeptember 25-én zárult 2021-es pénzügyi évet 365,8 milliárd dolláros forgalommal és 94,7 milliárd dolláros nettó árbevétellel zárta a megelőző év 274,5 milliárd dolláros és 57,4 milliárd dolláros eredményéhez képest.

Az eladott termékek közel felét továbbra is az iPhone okostelefonok teszik ki, de az elmúlt években, főleg a szolgáltatási üzletágának növekedése miatt egyre „befektető barátabb” értékesítési eloszlást produkál a cég.

Egyes pletykák szerint a következő években érkezhet az első teljesen elektromos, önvezető Apple autó, amelyet a Tesla riválisának szánnak, így tovább bővülhet a cég termékkínálata.

The Conversation

Ne hagyd ki!