Online csaló ujj nélküli kesztyűben épp tőrbe csal egy vásárlót a számítógépe segítségével
Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) nyilvánosságra hozta, hogy idén január és szeptember között mekkora károkat okoztak az ajándékutalványos csalók az amerikai polgároknak. Aggasztó adatokra derült fény.


Mint az 1x1

A bizottság friss jelentéséből kiderült, hogy az amerikai polgárokat összesen 148 millió dollárral, átszámítva közel 48 milliárd forinttal károsították meg az ajándékutalványos csalók 2021 első kilenc hónapjában. Az idei károkozás mértéke máris túlszárnyalta a tavalyi egész éves veszteségeket. A hivatalhoz néhány hónap alatt csaknem 40 ezer panasz érkezett be.

2018 óta folyamatosan nő azoknak a fogyasztóknak a száma, akik ajándékutalványokkal fizettek a csalóknak, és az általuk bejelentett elveszett összeg is folyamatosan nő

- olvasható az FTC közleményében.

A bűnözők módszere a következő:

  • először telefonon felveszik a kapcsolatot a kiszemeltjükkel, jellemzően egy kormányszerv (például társadalombiztosítási hivatal) vagy egy vállalkozás képviselőjének adják ki magukat
  • ezután a csaló megfenyegeti az áldozatát, hogy befagyasztja a bankszámláját, sőt, még akár börtönbe is kerülhet, hacsak nem rendezi a tartozását egy ajándékutalvánnyal

Nagyjából ennyi. Nem bonyolult, az adatok mégis azt mutatják, hogy működik a módszer. Sokan bepánikolnak, és a telefonos utasítások alapján vásárolnak egy utalványt, amelynek azonosító adatait végül átküldik a bűnözőknek.

Az FTC figyelmeztetett, hogy minden esetben csalóval van dolgunk, ha egy kormányszerv vagy egy bank nevében valaki letartóztatással fenyegetőzik. A bűnözők manapság főleg Google Play, Apple, eBay, Walmart és Target ajándékutalványokkal „házalnak”.

Nézzük a nagyobb képet!

Az FTC a közelmúltban arra is rámutatott, hogy 2020 eleje óta a koronavírus-járványt kihasználó csalók összesen 545 millió dollárral, átszámítva 176,6 milliárd forinttal károsították meg az amerikai polgárokat.

A hivatalhoz csaknem 589 ezer fogyasztói panasz érkezett be 2020. január 1. és 2021. augusztus 30. között. A szóban forgó panaszok 61 százalékát a koronavírus-járványhoz köthető csalások tették ki. Az átlagos fogyasztói veszteség 380 dollár (körülbelül 123 ezer forint) volt.

A legtöbb, csalásnak minősített panasz az online vásárlásokhoz volt köthető, a fogyasztók ilyen esetekkel 55 ezerszer keresték fel a bizottságot.

WC-papír, nyaralás, maszk

A vásárlók nagy része az „opportunista weboldalaknak" esett áldozatul, amelyek az éppen népszerű termékeket, például kézfertőtlenítőket, védőkesztyűket, elektronikai eszközöket, vagy éppen kisállatokat árultak. Ezek a vásárlók sokszor nem kapták meg a megrendelt és kifizetett árucikkeket.

A leggyakrabban jelentett probléma az ármanipuláció volt. Ezekben az esetekben a fogyasztók az irreálisan magas árakra panaszkodtak, amelyeket jellemzően maszkok, kézfertőtlenítők és WC-papírok esetén tapasztaltak.

Számos más kategóriában is érkeztek bejelentések, így kilakoltatásokkal, lemondott eseményekkel, utazásokkal, iskolai problémákkal és gyermekgondozással kapcsolatban is.

Az áldozatok a legtöbb pénzt a kamu, illetve meghiúsult nyaralásokkal és utazásokkal vesztették, amelyek összesen 79 millió dollárnyi kárt okoztak. A Better Business Bureau nonprofit szervezet jelentése szerint a csalók számos esetben hamis oldalakat hoztak létre, amelyeken nem létező repjegyeket és utazási csomagokat árultak, illetve árulnak továbbra is meglehetősen sok weboldalon.

A CNBC emlékeztet rá, hogy a valós károkozás mértéke valószínűleg jóval magasabb, mint amekkorát az FTC által közölt adatok mutatnak, a bizottság ugyanis csak a fogyasztók által jelentett eseteket jegyzi.

The Conversation

Ne hagyd ki!