Panaszt nyújtottak be az uniós fogyasztóvédők a Meta ellen
Fotó: Shutterstock

Betilthatja az EU a fizetős Facebookot és Instagramot

Az uniós fogyasztóvédők szerint a Meta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, amikor a felhasználóit arra kényszeríti, havonta több ezer forintot fizessenek a szolgáltatásaiért, vagy engedélyezzék magukról az adatgyűjtést.


Nem tetszik a fogyasztóvédőknek a Meta európai gyakorlata

Panaszt nyújtott be az illetékes hatósághoz a Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta ellen az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC). A BEUC szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a techóriás az Unióban, amikor arra kötelezi a felhasználóit, hogy válasszanak: több ezer forintot fizetnek a reklámmentes szolgáltatásért, vagy engedélyezik az adatgyűjtést magukról. Az adatokat pedig célzott reklámokhoz használják fel.

Jogilag a legaggályosabbnak pedig azt látják a fogyasztóvédők, hogy nem használhatják az európaiak a portálokat, amíg nem választanak a két lehetőség közül.

Úgy vélik, ez különösen annak a fényében elfogadhatatlan, hogy a szolgáltatásokba maguk a felhasználók hordják a tartalmat. Ráadásul a Meta - például a YouTube-bal ellentétben - nem fizet semmit az általuk generált forgalomért.

A PC Fórum szerint egyelőre kérdéses, mi lesz az ügy végkimenetele. Azonban szélsőséges esetben elképzelhető, hogy teljesen illegálissá nyilvánítják a gyakorlatot. Esetleg a Meta kötelezően fizetőssé is teheti a Facebookot és az Instagramot az EU-ban.

Viszont mindezeknél valószínűbb, hogy kompromisszum születik. Például a Meta a jövőben csak bizonyos szolgáltatások elérését biztosítja a Facebookon és az Instagramon a felhasználóinak, de azokat fizetés és követés nélkül. Azonban más szolgáltatások fizetősök lesznek. Ehhez hasonló módon weboldalak ezrei működnek jóideje.

A valaha volt egyik legnagyobb változás érkezik a Chrome-ba

Egyébként óriási fogyasztóvédelmi változás érkezik a Google Chrome-ba is. Eredetileg arról szóltak a hírek, hogy idén nyáron élesedhez a Google Chrome 115-ös böngésző érkezésével az évek óta fejlesztett Privacy Sandbox hirdetési rendszer. Ez a program fog segíteni abban, hogy végleg leszámoljunk az idegen sütikkel, azaz a cookie-kal a Chrome-ban. Ezeket a programokat elsősorban az internetes reklámipar használja releváns adatok szerzésére a netezőkről.

Azonban a változtatásokat mostanra sem aktiválta a fejlesztő. Azonban a Google a napokban megerősítette, hogy nem állt el a sütik kivezetésének a szándékától. Sőt, a következő hetekben el is kezdik a cookie-k tiltását a felhasználók egy százalékánál. Azért csak ennyinél, hogy ne mindenkinek kelljen szembesülnie az esetleges működési hibákkal, valamint az érintett vállalkozásoknak is legyen ideje alkalmazkodni az új rendszerhez. A szélesebb körű bevezetést 2024-re tervezik.

A fejlesztésről

A technológiai vállalat szerint a Privacy Sandbox úgy képes javítani a reklámok relevanciáját, hogy közben növeli a netezők magánszférájának a védelmét. A jövőben az elmúlt harminc nap böngészési előzményei alapján a Chrome egymaga fogja profilozza a felhasználókat, és a detektált érdeklődési területeikkel kapcsolatos címkéket rendel hozzájuk. Ezeket a címkéket kérhetik le a meglátogatott webhelyek és az azokon lévő reklámkiszolgálók. Viszont az internetezők bármikor megtekinthetik, módosíthatják vagy törölhetik a címkéiket.

A Privacy Sandbox indulása után a Chrome várhatóan egy új felületet fog megjeleníteni a felhasználóinak. Ott tájékozódhatnak a technológiáról, valamint elutasíthatják vagy jóváhagyhatják a használatát.

Ne hagyd ki!