Tovább erősít a virtuális valóság piacán a Meta
Fotó: Shutterstock

Havidíjas, virtuális valóság - szolgáltatást indít a Meta

Virtuális valóság szemüvegéhez (VR szemüveg) indít új szolgáltatást a Meta. Mark Zuckerberg cége bejelentette a Meta Quest alkalmazás előfizetéses játékkatalógusát, amivel havi két játékot kapnak a felhasználók VR szemüvegre 7,99 dollárért, azaz durván 2700 forintért havonta. Muszáj népszerűsítenie a VR-technológiáját, túl veszteséges a Meta ezen divíziója.


Nagyon kedvezményes, előfizetéses VR-szolgáltatást indít a Meta

A héten jelentette be a Meta, hogy a VR szemüvegeit használóknak elindítja a Meta Quest+ nevű előfizetéses szolgáltatását. Ezzel havonta két, a virtuális valóságban játszható játékhoz kapnak hozzáférést az előfizetők, havi 7,99 dollárért (körülbelül 2700 forintért) vagy évente 60 dollárért (nagyjából 20 ezer forintért).

A programok aktív előfizetéssel játszhatók, és a Meta Quest Store-ban lehet feliratkozni rájuk. A szolgáltatás a Quest 2, a Quest Pro és az ősszel megjelenő Quest 3 (várhatóan 499 dollárba, átszámítva nagyjából 170 ezer forintba fog kerülni az Egyesült Államokban) eszközöket támogatja. Az így megkapható játékok között olyan alkotások is várhatók, mint a Stranger Things VR, az Assassin’s Creed és a Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord.

De mi áll az igen kedvezményes szolgáltatás meghirdetésének hátterében? A Meta virtuális kiterjesztett valóságos technológiáit fejlesztő Reality Labs nagyon jelentős veszteséggel működött az elmúlt években. A hwsw szerint az új szolgáltatással próbálja javítani ezen egysége pénzügyi mutatóit Zuckerberg cége. A divízió az első negyedévben 4 milliárd dollár működési veszteség mellett 340 millió dollár bevételt tudott felmutatni.

A Meta nagy riválisa a VR piacán: az Apple

A szakértők szerint az iPhone 2007-es bemutatása óta nem volt akkora bejelentése az Apple-nek, mint a mostani. Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook jelentett be az Apple WWDC fejlesztői konferencián, hogy érkezik az Apple Vision Pro kevert valósággal dolgozó szemüveg. Egyik különlegessége, hogy a hagyományos virtuális valóság szemüvegekkel ellentétben nem takarja el a szemet, hanem át lehet rajta látni, így olvasztja egybe a felhasználója szeme előtt a fizikai és a virtuális valóságot.

Az Apple Vision Pro elénk vetített rendszerében a nézésünkkel, az ujjmozdulatainkkal és a hangunkkal is operálhatunk. Például, ha ránézünk egy ikonra, a rendszer ki fogja azt emeli. Ha magunk előtt tartjuk az ujjunkat, akkor „rá is nyomhatunk”, akárcsak az okosmobilok kijelzőjén levő ikonokra. A szövegbevitelhez pedig (például egy e-mail megírásánál) a hangunk a legkényelmesebb beviteli eszköz.

A tervező szerint az Vision Pro szemüveggel dokumentumokat vetíthetünk magunk elé, dolgozhatunk rajtuk, videochatelhetünk, böngészhetünk a neten, fotókat és filmek nézhetünk, vagy akár e-mailezhetünk is. A két OLED kijelzője pedig jobb és részletgazdagabb látványt nyújt, mint két 4K-s tévé. Emellett a szemüveg képes besötétíteni a szemünk előtt lévő üveget azért, hogy a virtuális világ valóságosabbnak hasson.

A technológiai háttere és az ára

A technológiai hátterét az Apple M2 chipje mellett a szemüveghez fejlesztett R1 chip adja 12 milliszekundumos válaszidővel. Ha áramforráshoz csatlakoztatjuk a szemüveget, szinte bármennyi ideig működtethető. Viszont az akkuról kétórás üzemidőre képes.

Saját operációs rendszert is kapott a készülék, a visionOS-t. Az Apple ígérete szerint az iPhone-ra és iPadre kiadott alkalmazások közül számos élvezhető lesz a szemüvegen is. Sőt, lesz egy saját App Store-ja, ahonnan a hozzá fejlesztett appokat lehet letölteni. Mindemellett a cég partnerségre lépett a Disneyvel, így a filmstúdió számos filmjét és sorozatát is élvezhetjük az eszközön.

Az Apple Vision Prót 2024 elején dobhatják a piacra mintegy 3499 dolláros áron (nagyjából 1,2 millió forint). Viszont hazánkban valószínűbb, hogy ennél drágábban lesz beszerezhető, így az 1,5-2 millió forintos árcédula inkább valószínű.

Ne hagyd ki!