Az Amazon e-kereskedelmi óriás a napokban beperelt két vállalatot azt állítva, hogy a weboldalak „rosszakarók seregét gyűjtötték össze", akik hamis értékelésekkel és termékismertetőkkel árasztották el a platformját-írja a Business Insider.
Az Amazon periratában két vállalatot nevezett meg: az AppSally-t és a Rebatest-et. Előbbi "növekedésért felelős piactérként", utóbbi "termékpróba-webhelyként" definiálja platformját.
Az Amazon most azzal vádolta meg a cégeket, hogy valójában „hamis értékelési brókerként tevékenykednek, akik ösztönző és félrevezető termékismertetőket tesznek közzé pénzért vagy ingyenes termékekért cserébe”.
A kiskereskedelmi óriás kifejtette, hogy mindkét céget megvizsgálta, és megállapította, hogy "állításuk szerint több mint 900 000 tagjuk hajlandó hamis véleményeket írni". Az Amazon szerint a webhelyek arra ösztönözték a hamis értékelőket, hogy „vegyék ostrom alá” saját eladóit, valamint az eBay, a Walmart és az Etsy oldalakat.
A vádlottak egyelőre nem kommentálták a fejleményeket, ahogyan az sem ismert, az Amazon mekkora kártérítésre tart igényt.
Komoly kockázat
Az Amazon aggodalma nem alaptalan. A mai digitális világban rengeteget számít, hogy milyen értékelés jelenik meg az adott boltok neve mellett. A neten böngésző potenciális vásárlók sokszor ezek alapján döntik el, hogy melyik boltban költsék el a pénzüket.
A Reveal és a Wired hírportálok novemberben az Amazon belső dokumentumaira hivatkozva egy olyan esetet mutattak be, amely remekül példázza az értékelések erejét.
A portálok tájékoztatása szerint a Krasr nevű csaló összesen több mint 160 ezer dollárt fizetett az Amazonhoz beépült tégláinak, akik cserébe érzékeny információkat szivárogtattak a bűnözőnek. A csaló arra volt kíváncsi, hogy éppen milyen termékek népszerűek az Amazon piacterén. A módszere a következő volt:
- a tégláktól kapott ügyféladatok és termékinformációk alapján azonosította a jól menő kereskedőket és termékeket, majd lemásolta a kelendő árucikkeket
- ezután kérésére a téglák blokkolták a kereskedőket, akiket jobb esetben is csak hetekkel később engedtek vissza a piactérre, így az ajánlási lista végére kerültek, Krasr pedig az elejére
- egyes esetekben a csaló a téglák segítségével felkereste az áldozatokat, és felajánlotta, hogy pénzért cserébe segít nekik visszaállítani a fiókjaikat
Krasr minden egyes kiszemeltjének több százezer dolláros kárt okozott. Nézzünk egy konkrét példát!
A Pure Daily Care bőrápoló termékeket forgalmazó vállalat esetét a CNBC mutatta be. A portál azt is kiderítette, hogy Krasr valójában egy 20-as éveiben lévő torontói lakos, akinek a valódi neve Mohamed Multhazim Akbar Ali.
Ali a bevált módszer szerint lemásolta a Pure Daily Care legnépszerűbb termékét, majd kamu profilok segítségével elárasztotta az eladó oldalát negatív értékelésekkel. A bűnöző 400 ezer dolláros, azaz nagyjából 130 millió forintos kárt okozott a cégnek. A veszteségek miatt el kellett bocsátani a munkavállalók felét.
A cash-flow halott. Ezek az emberek egyik napról a másikra bedöntenek egy egész vállalatot.
-kommentálta az esetet David Damavandi, a Pure Daily Care tulajdonosa.
Amint kiderült a turpisság, az Amazon mindenkit kirúgott, aki érintett volt a csalásban, a Mohamed Multhazim Akbar Ali ügyében összegyűjtött információikat pedig átadta az FBI-nak.
A pandémia alatt különösen elszaporodtak a hamis értékelések, elsősorban a jutalmak és az emberek rossz anyagi helyzete miatt, erről korábban EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.