Az Apple logója egy hollandiai irodaépület üvegén
A holland fogyasztóvédelem a napokban kiszabta zsinórban a tizedik „heti” büntetését az Apple-re, mert az amerikai tech óriás továbbra sem tett eleget a hatóság előírásainak – írja a Reuters.


Ismert probléma

Az Apple számára jó hír, hogy a jelenlegi jogszabályok szerint újabb bírságot már nem szabhat ki a kormányszerv. Rossz hír viszont, hogy a Fogyasztói és Piacügyi Hatóság (ACM) durván 70 nap alatt összesen 50 millió eurós, átszámítva nagyjából 18,6 milliárd forintos büntetést akasztott a vállalat nyakába.

Az Apple hollandiai kálváriája egy jól ismert problémából fakad. A helyi fogyasztóvédelem azt nehezményezi, hogy a cég a piacterén nem biztosít lehetőséget arra, hogy a randiappok fejlesztői integrálják környezetébe saját fizetési szolgáltatásukat. Az Apple híresen szigorúan veszi az említett funkciót, jellemzően azzal indokolja üzletpolitikáját, hogy más számlázási rendszerek bevezetésével veszélybe kerülhet a felhasználók biztonsága. Ez egy teljesen érthető álláspont, a problémát az jelenti, hogy irreálisan magas, 15-30 százalékos jutalékot von le minden egyes tranzakció után.

Késő bánat

Az ACM kitartása kifizetődni látszik, az Apple a közelmúltban új javaslatot nyújtott be a rendelet teljesítésére. A fogyasztóvédelem tájékoztatása szerint a vállalat lépése örvendetes, de ahhoz már túl késő, hogy megússza a büntetést.

Ugyan a holland eset csupán a randiappokra korlátozódik, precedenst teremthet az amerikai cég számára, amely a mai napig tagadja a jogsértést.

Változó széljárás

Az európai döntéshozók a közelmúltban egy olyan törvényt fogadtak el, amely alapjaiban változtatja meg a Big Tech cégek működését. A digitális piacokról szóló törvény (DMA) értelmében az olyan óriáscégek, mint a Google és az Apple, kénytelenek lesznek „megnyitni” szolgáltatásaikat és platformjaikat más vállalkozások előtt.

A DMA elfogadása az EU eddigi legjelentősebb trösztellenes lépése, amely főként az egyesült államokbeli techcégek működését nehezíti meg.

Amint életbe lép az új törvény (várhatóan októberben), az Apple kénytelen lesz engedélyezni partnereinek, hogy az App Store piactéren saját fizetési rendszereiket is használhassák. Az iPhone-okkal kapcsolatos szablyain is lazítania kell. Egyebek között engedélyeznie kell, hogy a felhasználók eltávolíthassák a gyári alkalmazásokat, például a Safari böngészőt.

A Google-nél is változások várhatók, új megoldásokat kell kínálnia a keresőmotorja, a Google Maps alkalmazás és a Chrome böngésző helyett is azoknak az embereknek, akik a vállalat Android operációs rendszerén futó okostelefonokat használnak.

A törvény célpontjai közé tartozik a WhatsApp, a Facebook Messenger, az iMessage, az App Store, a Google Play és sok más nagy technológiai cég szolgáltatása. A javaslatról bővebben EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.

The Conversation

Ne hagyd ki!