Több téves letartóztatás miatt is az arcfelismerő szoftvert hibáztatják az USA-ban
Fotó: shutterstock

Facebookos fotókra épül a rendőrségi arcfelismerő

Arcfelismerő programot fejleszt egy amerikai cég. A fejlesztésüket mintegy 3100 bűnüldöző szervezet használja az Egyesült Államokban. A szoftverük adatbázisát több mint 30 milliárd közösségi oldalakról szerzett fotók felhasználásával készítették. Mindeközben hasonló technológia miatt perelik az Amazont.


Rendőrségi arcfelismerő használja a facebookos fotókat

A Clearview egy amerikai szoftvercég, amely mesterséges intelligencián alapuló programjával arcfelismerő szolgáltatást nyújt mintegy 3100 bűnüldöző szervezetnek az Egyesült Államokban. A vállalat a napokban elismerte, több mint 30 milliárd képet töltött le a Facebookról és más közösségi oldalakról, azokból építette a szoftvere adatbázisát. A BBC-vel megosztott statisztikáikból kiderül, eddig nagyjából egymillió keresést futtattak le az amerikai rendőrségek kérésére.

A cég vezetője nem tud olyan esetről, amikor a szoftverük tévesen azonosított volna bárkit, azonban az állítása a technológiával kapcsolatos átláthatósági problémák miatt nem ellenőrizhető. A téves letartóztatások szerinte a „rossz rendőri munka” következményei, és nem lehet miattuk a programjukat hibáztatni.

A téma azért merülhetett fel, mert több olyan esetről számolt be az amerikai sajtó a közelmúltban, amikor egy arcfelismerő szoftver használata után tévesen tartóztattak le embereket. Előfordult, az algoritmus keresési eredményei alapján olyan személy került a rács mögé, aki sosem járt abban az államban, amelyikben a bűncselekmény történt.

A Qubit hozzáteszi, több amerikai városban fogadtak el olyan törvényeket, amelyek korlátozzák az arcfelismerő technológiák rendőrségi és kormányzati felhasználását. Azonban a szövetségi fellépés meglehetősen lassú, így egyelőre ezen a szinten nincs elfogadva ilyen jellegű jogszabály.

Perrel néz szembe az Amazon

Mindeközben perrel néz szembe az Amazon az arcfelismerős technológiája miatt. Csoportos keresetet nyújtott be a cég kisboltjainak néhány vásárlója a vállalat ellen. A panaszuk szerint nem kaptak megfelelő tájékoztatást arról, hogy arcfelismerő technológiával figyeli őket az Amazon Go a vállalat üzleteiben.

Az Amazon Go egy 2018-ban bemutatott, kényelmes vásárlást ígérő rendszer. Az ezt alkalmazó boltokba a vásárlóknak csak be kell sétálniuk, levehetik a polcokról a kívánt terméket, és távozhatnak is. Az üzlethelység kamerái felismerik az arcukat, és azt, mit vásároltak, majd a program ráterheli a számlájukra.

Azonban egy tavaly januárban életbe lépő törvény New Yorkban megkövetelte a vállalkozásoktól, hogy figyelmeztető táblákat helyezzenek ki, ha nyomon követik az ügyfeleik biometrikus adatait. A felperesek szerint az Amazon ennek ellenére csak idén március közepén kezdte kitenni a figyelmeztetéseket. Ráadásul a tájékoztatásuk nem is megfelelő.

Az új tábla nem árulja el, hogy az Amazon átalakítja és megőrzi a biometrikus azonosító információkat. Még ennél is rosszabb, hogy a tábla arról tájékoztatja az ügyfeleket, hogy az Amazon nem gyűjt róluk biometrikus azonosító információkat, kivéve, ha az Amazon One tenyérszkenner segítségével lépnek be az Amazon Góba. Ezzel szemben viszont a „Just Walk Out” technológia lehetővé tétele érdekében az Amazon Go üzletei folyamatosan gyűjtik és felhasználják az ügyfelek biometrikus azonosítóit

- nehezményezték a felperesek.

További vádjuk, hogy a cég megpróbálja elrejteni az azonosításra utaló táblákat, pedig a jelzéseknek jól láthatónak kellene lenniük. A felperesek ki akarják kényszeríteni az Amazontól a megfelelést a törvényi előírásoknak, valamint kártérítést azoknak, akik beléptek az érintett boltokba, illetve legalább 500 dollárt a per tagjainak.

Ne hagyd ki!