Az auztrálok által beperelt Facebook logóját egy ember áthúzza egy érintőképernyős tollal egy telefon képernyőjén
Az ausztrál versenyfelügyelet beperelte a Facebook anyavállalatát, a Meta Platforms-t, azt állítva, hogy a közösségi média óriás nem képes megakadályozni, hogy online csalók ismert embereknek adják ki magukat, és hamis hirdetéseikkel átverjék a felhasználókat.


Az Ausztrál Versenyügyi és Fogyasztói Bizottság (ACCC) szerint a kriptovalutákba vagy egyéb pénzkereseti lehetőségekbe történő befektetést promotáló hirdetések félrevezethették a Facebook-felhasználókat, akik azt hihették, hogy ausztrál hírességek állnak a reklámok mögött.

Álláspontunk szerint a Meta felelős ezekért a hirdetésekért, amelyeket a platformján tettek közzé a csalók. Feltételezhető, hogy a Meta tisztában volt azzal, hogy hamis hirdetések jelennek meg a Facebookon, de nem tett megfelelő lépéseket a probléma megoldására

- mondta Rod Sims, a versenyfelügyelet elnöke.

A Meta azzal védekezik, hogy a perben említett hirdetések súlyosan sértik irányelveit, és a vállalat egy speciális, külön erre a célra fejlesztett technológiát használ az szóban forgó bejegyzések észlelésére és blokkolására. Hozzátette, szorosan együttműködik az ACCC-vel az ügy kivizsgálásában.

Többfrontos támadás

A felügyelet periratában kifejtette, hogy a csalók Ausztráliában híres üzletemberek, televíziós műsorvezetők és politikusok képeit használták hirdetéseikben, amelyek hamis médiacikkekre mutató hivatkozásokat tartalmaztak, amelyekben az említett személyeknek tulajdonított idézetek is szerepeltek.

Ha valaki bedőlt a hirdetésnek, és feliratkozott a hitelesnek tűnő űrlapon, a bűnözők felkeresték, hogy megpróbálják rávenni, fektessen be az általuk kínált konstrukcióba.

Az ACCC elnöke egy megdöbbentő esetről is beszámolt:

Tudomásunk van egy fogyasztóról, aki több mint 650 000 ausztrál dollárt (162,5 millió forint) veszített el az egyik ilyen csalás miatt

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy Andrew Forrest ausztrál vasércmágnás, a Fortescue Metals Group elnöke a múlt hónapban büntetőeljárást indított a Facebook ellen olyan hirdetések miatt, amelyek az ő képével népszerűsítettek különböző kriptovaluta befektetéseket.

Az egyelőre nem derült ki, a versenyfelügyelet mekkora pénzbírságot akar a Meta nyakába varrni.

A Facebook a napokban elindított egy programot, melynek célja az ausztrál politikusok és influenszerek kiberbiztonsági képzése, hogy megállítsák az álhírek terjedését és a félretájékoztatást.

The Conversation

Ne hagyd ki!