Ismerős az az Egyesült Államokban terjedő mém, hogy a Mekiben mindig akkor romlik el a fagyigép, amikor te pont ott vagy? Nos, mint minden mémnek, ennek is megvan a valóságalapja. A problémára egy startup megoldást kínált, ami a Mekinek finoman fogalmazva nem igazán tetszett.
First World Problems
Senki sem tudja, hogy pontosan miért, de a McDonald’s egyesült államokbeli fagylaltgépjei „megérzik”, ha valaki fagyira vágyik, és szinte biztos, hogy akkor romlanak el, ha a kiéhezett vásárló betér a gyorsétteremlánc egyik üzletébe. A jelenségre már rengetegen felfigyeltek, amelyre igazi szubkultúra épült az internet bugyraiban.
A helyzet valós problémát takar. Az elmúlt években a franchise tulajdonosai rengeteget panaszkodnak az említett masinákra, mondván, hogy túl bonyolult a használatuk és a karbantartásuk, a tisztításuk pedig akár négy órát is igénybe vehet. A közelmúltban a Wall Street Journal is foglalkozott a témával, cikkéből kiderült, hogy
a gépeket éjszakánként takarítják egy automatizált hőtisztító ciklussal, ami akár négy órát is igénybe vehet, hogy elpusztítsa az összes baktériumot. A takarítási ciklus hibára futhat, aminek következtében a gép használhatatlanná válik egészen addig, amíg egy szerelő meg nem javítja.
Nem túl előnyös felállás, tekintve, hogy egy gyorsétteremláncról van szó. A McDonald's állítása szerint egy külön csapat foglalkozik a franchise-tulajdonosok fagylaltgépeket érintő problémájával, de ettől függetlenül a javítási kihívások továbbra is nehézségeket okoznak. Már odáig fajult a dolog, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) is vizsgálatot indított az ügyben. Arra szeretnének fényt deríteni, hogy a gyártók vajon szándékosan akadályozzák-e a gépek javítási folyamatai.?
A franchise-tulajdonosok legnagyobb örömére megjelent a piacon egy cég, amely megoldás kínált a kálváriájukra. A boldogság nem tartott sokáig, a Meki ugyanis elkaszálta a startup projektjét.
Fotó: 9gag
A dolgozók érdekében
A Kytch vállalatról van szó, amely állítása szerint megalkotott egy olyan technológiai eszközt, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy megoldja a Meki fagylaltgépeinek a problémáját. A Kytch az eszköz mellett karbantartási szolgáltatásokat és távoli hozzáférést kínált technológiájához. A McDonald’s nem tudott róla, hogy franchise partnerei külön megállapodást kötöttek a Kytch-el.
Miután kiderült, hogy az éttermekben a jogosulatlanul használják a Kytch gépeit, a McDonald’s hivatalosan figyelmeztette franchise-partnereit, hogy a gépek súlyos sérülés okozhatnak a személyzetnek és a karbantartóknak, legfőképp azért, mert az anyavállalat által nem hitelesített eszközök távoli hozzáférést biztosítanak a fagyigépekhez.
A Meki továbbá azt állítja, a Kytch biztonsági tanúsítványai nem felelnek meg a gyorsétteremlánc híresen szigorú biztonsági elvárásainak, továbbá eszközei megsértik a fagyigépek garanciáját, illetve jogosulatlanul bizalmas információkat nyernek ki a masinákból.
A startup március elsején beperelte a Mekit.
Fotó: 9gag
McKereset
A Kytch periratában azzal vádolja az óriásvállalatot, hogy hamis információkat terjesztett technológiájáról és beleavatkozott ügyfeleivel kötött szerződéseibe, amelyek eredményeképp tönkretette az üzletét. A beadvány szerint az okozott kárt már nem lehet visszacsinálni.
A Kytch társalapítói, Melissa Nelson és Jeremy O'Sullivan a Meki fagylaltgép-beszállítóját, a Taylor Company-is komoly kritikával illették. Állításuk a szerint a két cég szorosan együttműködött, hogy hamis információkat terjesszenek a Kytch-ről és kiűzzék a piacról.
A startup 900 millió dolláros, átszámítva nagyjából 330 milliárd forintos kártérítést követel a McDonald’s-tól.
A Meki szerint a Kytch követelései alaptalanok, és ennek megfelelően válaszolni fogn a panaszra.
Érdekességképp megjegyezzük, létezik egy oldal, a McBroken, amely nyomon követi, hogy az USA-ban mely éttermekben nem üzemelnek a fagyigépek. Jelenleg a teljes állomány 13,94 százaléka vár javításra.
Fotó: 9gag