A koronavírus hatására a HR világa is átalakuláson ment át. Ebben a szektorban is leszenek nyertesek és vesztesek.


A kialakult krízishelyzetben komoly nyomás nehezedik a HR szektorra. Akik alkalmazkodnak, fejlődnek, akik nem változtatnak, elbukhatnak. A KPMG HR Pulse 2020 kutatásából szemezgetünk.

A HR-esek a járvány első hullámától kezdve a rivaldafénybe kerültek. Az üzletnek mennie kellett, az alkalmazottaknak a home office-ban is dolgozniuk kellett, a humán erőforrást biztosítani kellett. Tűzoltás. Nincs erre jobb szó.

Az elnyúló krízisben átbillent a fontossági hangsúly a hosszútávú tervezésre. A home office hatására a technológiai terület mellett a HR szektor is felértékelődött. A HR felsővezetők 60 százaléka szerint teljesen át kell alakítaniuk a működésüket, hogy alkalmazkodni tudjanak az állandó változáshoz.

A szakma úttörői a munkaerő-formálásra, a vállalati kultúra fejlesztésére, a munkavállalói élményre és az adatvezérelt HR-re tervezik építeni a jövőt.

Mi várható a munkaerőpiacon a felmérés alapján?

  • Elkerülhetetlenek lesznek az elbocsátások, a jelenlegi munkaerő 17 százalékára nem lesz szükség, a megmaradó 40 százalék részben, vagy egészben távmunkában fog dolgozni.
  • Továbbképzésekre és átképzésekre számíthat a munkavállalók 35 százaléka
  • A válaszadók 72 százaléka hangsúlyozza az át- és továbbképzések fontosságát, viszont csak 33 százalékuk szerint kivitelezhetők ezek a következő 1-2 évben
  • A cégvezetők 44 százaléka 3 év alatt az alkalmazottjai több mint felét digitális továbbképzésben részesítené, a HR felsővezetők 89 százaléka viszont nem számít ekkora fejlesztésre

Három tipp a túlélésre

Fejleszd a vállalati kultúrát!

A megfelelő munkavállalói élmény erősíti a lojalitást, fokozza a teljesítményt. Fontos, hogy a távmunkában dolgozókat ne érje hátrány a jelenlévőkkel szemben. A HR eszköztára átalakulóban van a digitalizáció miatt, így fontos szerepet játszanak a munkakultúra kialakításában.

Készítsd fel a jövőre a munkavállalókat!

Egy úttörő szakember nem munkavállalókat rendel egy munkakörhöz, hanem egy készséget egy adott feladathoz. A fókuszban a kereszt-funkcionális csapatmunka és az agilis munkavégzés áll, ugyanilyen fontos a technikai tudás bővítése, még a nem technikai munkakörök esetében is. A digitalizáció csak a megfelelően kialakított HR stratégiával kivitelezhető. A szakemberek tudása és tapasztalata egyszerre érték és kiszolgáltatottság a cégeknek.

Építs ki együttműködési rendszert!

Az ideális HR vezető nem adminisztrátor, vagy profilozó, hanem fontos tagja a stratégiai vezetésnek. Ösztönzi a vállalati kultúra fejlesztését, új típusú együttműködést képvisel, vállalati célok mentén határozza meg a prioritásokat. Előtérbe kell helyezni a szervezetfejlesztést, ami egyszerre jelenti a munkatársak hatékony együttműködési rendszerét és az ügyféligények kiszolgálását. Kulcsfontosságú a hosszútávú tervezés.


The Conversation

Friss

Hasít a PlayStation 5, milliók csaptak le rá

A Sony a PlayStation 5 novemberi piacra dobása óta már több mint 10 millió példányt értékesített a konzolból.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!