Egész nap a gép előtt ülsz, nem megy a koncentrálás? Van megoldás!
A távmunka még jó ideig életünk része marad, aminek következtében a kollégákkal való kapcsolattartás is javarészt a digitális térben fog megvalósulni. A képernyő előtt töltött hosszú órák rányomhatják bélyegüket a koncentrációs képességünkre, így hoztunk néhány tippet, amelyek segíthetnek a fókuszálásban.


A legtöbb munkavállaló továbbra is vagy otthonról, vagy hibrid munkarendben dolgozik. Bár az otthoni munkavégzésnek számos előnye van, érdemes beszélni az árnyoldaláról is. A kollégákkal való kapcsolattartás egyértelműen átterelődött a digitális térbe, többek között a Slack, a Zoom és a Microsoft Teams platformjaira. Az irodában más volt a helyzet. Ha felmerült egy probléma, a dolgozók egy meeting, vagy egy személyes beszélgetés során zavartalanul kitalálhatták a megoldást. Home officeban viszont fennáll annak a lehetősége, hogy a különböző platformokon egyszerre többen is keresnek minket. Sokakban ilyenkor előjön az érzés, hogy mindenkinek gyorsan, azonnal válaszolni kell. Ennek hatására elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb csökkenjen a koncentrációs képességünk. Linda Stone, a Microsoft korábbi alelnöke és tanácsadója arról beszélt a CNBC-nek, hogy az emberek gyakran abban a tévhitben élnek, hogy „olyan korlátlanok vagyunk, mint a technológia kapacitása". Szerinte a dolgozók hajlamosak összehasonlítani magukat és a teljesítőképességüket az említett eszközökkel. Ez viszont nem egy járható út, és fontos, hogy megbékéljünk az emberi mivoltunkkal.

Digitális apnoé

Stone egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet, amit „e-mail apnoénak", vagy „képernyő apnoénak" nevezett. Az apnoét általában az alvással hozzák kapcsolatba. Az alvási apnoé egy olyan alvászavar, amelynek során a légzés időről-időre leáll, majd újraindul. Stone azzal példálózott, hogy sokan egy e-mail megnyitásakor, olvasásakor visszatartják a lélegzetüket. A szakember kifejtette, hogy az e-mail apnoé egyfajta „harcolj vagy menekülj" érzetet kelt a tudatalattinkban, amely végső soron izgatottabbá teszi az autonóm idegrendszert.

Stone a „folyamatos részleges figyelem" kifejezésről is beszélt, amely szerint a dolgozók „folyamatosan csak részleges figyelmet fordítanak a különböző feladatokra", hogy ne maradjanak le semmiről.

Ezek leküzdésére Stone három javaslattal állt elő:

  • Figyeljetek a légzésetekre.
  • 3-5 feladatos minilistákat írjatok a napi teendőitekről, amelyeket prioritásként kezeltek. Minden más teendő mehet egy hosszabb listába, ezekre akkor fordíts időt és energiát, ha a rövidebb, fontosabb listáddal már végeztél.
  • Tarts megszakításmentes időintervallumokat, amikor csak és kizárólag arra összpontosítasz, hogy megoldd a feladatodat.

Munka-magánélet határvonalak

A CNBC az ausztráliai Deakin Egyetem pszichológus professzorát, Sharon Horwood-ot is megkérdezte a jelenség kapcsán. A professzor szerint célravezető a telefonos applikációók értesítésit kikapcsolni. Bár ez elsőre furcsán hangozhat a mai digitalizált világban, Horwood úgy véli, a folyamatos értesítések, villogások rendkívüli módon zavarják az emberek koncentrációs képességét. Azt javasolja, hogy a fontosabb appokat, például a kommunikációs platformokat munka közben csak a fő elektronikai eszközeinken, így a számítógépünkön vagy a laptopunkon használjuk.

A professzor hozzátette, hogy rengeteg embernél elmosódtak a határok a munkavégzés és a szabadidő között, sokan a távmunka kényelmének hatására munkaidőn túl is válaszolnak e-mailekre, vagy épp neki látnak egy feladat megoldásának. Horwood szerint érdemes az e-mailekben feltűntetni, hogy ha munkaidőn túl kapja meg valaki az említett levelet, akkor egészen nyugodtan várjon a másnapi munkakezdésig a válasszal.

A professzor szerint a legfontosabb most a munka és a magánélet közötti határok újraépítése, amelyeket a home office munkarendszerének elterjedése jelentősen lerombolt az elmúlt másfél évben.

Ha további tippekre vagy kíváncsi, amelyek elősegítik az otthoni munkavégzésed csúcsra pörgetését, KATTINTS IDE!

The Conversation

Ne hagyd ki!