Anyuka kisgyerekkel home office-ban laptop előtt
Foto: unsplash

Otthonról dolgozol? Sok minden jár neked!

A kormány február 22-ig meghosszabbította a 'home office rendelet' hatályát, munkavállalóként nem árt tisztában lenni azzal, milyen speciális szabályok élnek ilyenkor.


​Mi jár az otthonról dolgozónak?

Munkaviszonyban a munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges feltételeket, a munkavégzés eszközeit. Ez igaz akkor is, ha a munkavállaló részben vagy egészben otthonról dolgozik. Tehát alapvetően a munkáltatónak kell számítógépet, telefont adni. De távmunka esetén a felek ebben másképp is megállapodhatnak, amit mindenképpen célszerű írásban rögzíteni! - derül ki a Niveus Consulting Group közleményéből.

​És a költségek?

Költségtérítést a home office rendelet hatálya alatt, tehát február 22-ig, adómentesen adhat a munkáltató az otthonról dolgozó munkavállalóknak. A költségtérítés nem lehet több a minimálbér 10%-ánál, de nem kötelező adnia a munkáltatónak. Abban az esetben, ha a munkavállaló számára fontos a költségtérítés és ez a munkáltatónak is elfogadható, akkor erről a munkaszerződés-módosításban célszerű megállapodni.

Felmondás home office alatt

A munkaviszony megszüntetése akkor okoz jogi problémát, ha a munkavállaló egyáltalán nem jár be az irodába dolgozni, így nem lehet neki személyesen átadni a felmondást. A munkaviszonyt felmondani ugyanis csak írásban lehet a Munka Törvénykönyve szerint. Az írásbeli felmondás pedig akkor lép hatályba, ha azt a címzett meg is kapta.

Kell egy igazolás!

De hogyan lehet igazolni a felmondás kézhezvételét akkor, ha azt nem személyesen adják át a munkavállalónak? Ilyenkor a legegyszerűbb postán, tértivevénnyel megküldeni a felmondást, mert ilyen esetben, ha a munkavállaló átveszi a küldeményt, akkor a tértivevény igazolja az átvétel pontos időpontját. A jogszabályok kezelik azt az esetet is, ha nem veszi át („nem kereste") a küldeményt, ilyenkor a második értesítő kihelyezését követő 5. munkanapon tekinti az eljárásjog kézbesítettnek a levelet.

​Kirúgás sms-ben?

Elméletileg nem zárható ki az sms-ben, e-mailben történő felmondás sem, ám itt gond lehet az átvételi igazolással. E-mailben ugyan kérhető olvasottsági visszaigazolás, azonban kérdés, hogy ezt ténylegesen visszaküldi-e a címzett. Az sms-nél ez még nehezebb. Mivel az átvételt a munkáltatónak kell igazolnia, tehát szükséges valamilyen írásbeli jelzést kapnia arról, hogy a munkavállaló ténylegesen tudomást szerzett a felmondásról. Ezért a munkáltató jelentős kockázatot fut, ha nem hagyományosan, postán küldi a felmondást.


Ne hagyd ki!