Az autógyártásban kaptak szerepet
Fotó: Shutterstock

Hazai gyárban is megjelentek az emberformájú robotmunkások

Egyelőre tesztidőszakban vannak az emberformájú robotmunkások, de később rájuk bíznák a leginkább monoton rutinmunkákat a Mercedes kecskeméti gyárában. Azonban nem a Mercedes az egyetlen nagy autógyártó, amely emberszabású robotokat tesztel.


Humanoid robotmunkásokat tesztelnek a kecskeméti Mercedes-gyárban

A Mercedes a kecskeméti gyárában teszteli az Apptronik vállalat általános célú humanoid robotjait – írja a Verge. Az Apollo nevet viselő robotmunkások 1,73 méter magasak és 72,5 kg-ot nyomnak. Akár 25 kg tömegű tárgyakat is képes felemelni, valamint egy feltöltéssel nagyjából négy órát dolgozhatnak. Az akkumulátoraik kivehetők, így nem muszáj kiállniuk a munkából a feltöltéshez, elég csak akkut cserélni bennük.

Az Apollót úgy tervezték, hogy biztonságosan dolgozzon emberek mellett is, amit a mozgásérzékelői tesznek lehetővé. Emellett bizonyos szintű kommunikációra is képes, amire a fején lévő kijelzők és a szemek benyomását keltő LED-ek adnak lehetőséget.

Mindez egyelőre határterület, meg akarjuk érteni, hogy a robotika és az autógyártás milyen lehetőségeket rejt magában, hogy betöltse a munkaerőhiányt olyan területeken, mint az alacsony képzettséget igénylő, ismétlődő és fizikailag megterhelő munka, és hogy felszabadítsa a gyártósoron dolgozó, magasan képzett munkatársainkat

idézi Jörg Burzert, a Mercedes gyártási vezetőjét a HVG.

Emberszabású robotokat fog alkalmazni a BMW

Azonban nem a Mercedes az egyetlen nagy autógyártó, amely emberszabású robotokat alkalmaz. A Figure robotikai fejlesztőcég jelentette be januárban, megállapodott a BMW-vel, így hamarosan humanoid robotokat fog szállítani a német autógyártó dél-karolinai gyárába. Ott is az autógyártásban fognak segédkezni a robotemberek – írja a Reuters.

Az nem derült ki, hány robot fog dolgozni az autógyárban, azonban öt munkakörben alkalmazhatja azokat a BMW. Ezek között az egyik klasszikus ki- és berakodási feladatokat takar, például az autók préselt lemezeit is a robotemberek mozgathatják.

A Figure 01 típusú robotok nem a sci-fi-kben látott intelligens robotemberek lesznek, amik bármire utasíthatók. Erősen specializált és viszonylag egyszerű, ismétlődő feladatokat fognak elvégezni. Az is valószínűsíthető, hogy veszélyesebb munkakörökben alkalmazzák azokat, hogy csökkenjen az alkalmazottak munkahelyi baleseteinek a száma.

Hozzátették, a robotjaik iránt több vállalat is érdeklődik, de ezek neve egyelőre nem publikus.

Kezdetét veszi az emberszabású robotok tömegtermelése

Az amerikai Agility Robotics pedig 2020-ban mutatta be a két lábon járó, emberformájú robotját. Ők abban bíztak, a szerkezeteik forradalmasíthatják a csomagszállítást. Később egy másik robotverziót is fejlesztett a vállalat, kifejezetten raktári és veszélyes munkákhoz az Egyesült Államokban.

Ez a cég is újabb mérföldkőhöz érkezett: az idén megnyitja az első humanoid robotokat sorozatgyártó üzemét, a RoboFabot, Oregon államban, Salemben.

Az Axios arról ír, az Agility Robotics Digit nevű robotjából eddig körülbelül százat gyártottak. Azonban a gyártósor áthelyezése és bővítése lehetővé teszi, hogy évente akár 10 ezerre növeljék a termelésüket.

Azonban az Agility Robotics és a Figure mellett más cégek is fejlesztenek humanoid robotokat. Ilyen fejlesztése például a Teslának az Optimus, vagy a Boston Dynamics-nak az Atlas. Továbbá Peking is bejelentette: Kína 2025-ben kezdhet emberszabású robotok tömeggyártásába.


Ne hagyd ki!