Csőd közelében van az éttermed? Nincs minden veszve
Steve Roberts mindenféle előképzettség és vendéglátóipari tapasztalat nélkül 2018-ban átvett egy csőd szélén álló éttermet. Az Entrepreneur utánajárt, a vállalkozó hogyan alakította nyereséges vállalkozássá a bukdácsoló üzletet csupán 3 év alatt.

Az Egyesült Államokban franchise rendszerben működő Pie Five Pizza lánc egyik üzletvezetője, Joe Roberts életében egyáltalán nem volt példa nélküli, hogy egyedül vigyen egy műszakot az étteremben. A munkaerőhiány nem okozott komolyabb problémákat, hiszen alig jártak vendégek a pizzázóba. Amikor 2017-ben megbetegedett és kórházi kezelésre szorult, nagy hirtelen az édesapját, Steve Roberts-et kérte meg, hogy ugorjon be helyette. Steve alig akart hinni a szemének, amikor meglátta, milyen állapotok uralkodnak az étteremben. Nem volt elegendő alapanyag, a berendezések nem működtek, és tiszta merő mocsok volt az egész étterem. A tulajdonos nem pattintotta le, amikor felhívta a panaszával. Sőt. A megoldás végül az lett, hogy Steve 2018-ban átvette az üzlet vezetését.

A problémák azonosítása

Steve a tapasztalatainak hiányát a lelkesedésével próbálta ellensúlyozni. A vásárlást követően egy teljes hónapot arra szánt, hogy feltárja az étterem hibáit. Rengeteget beszélt az alkalmazottakkal, hogy szerintük mi működik jól, és mi az, amin változtatni kellene. Eleinte nem mondta el nekik, hogy ő lett az új főnökük, és mivel tudták, hogy Joe apja kérdezgeti őket, szívesen válaszoltak minden kérdésre. Steve végül kettő égető problémát azonosított.

Az első a vállalati kultúra és a dolgozók hozzáállása. Nem az volt az egyetlen probléma, hogy kevés alkalmazott dolgozott a cégnél. Az étterem nem tudta kellőképp motiválni a dolgozókat, akik így semmilyen kötődést és törődést nem alakítottak ki a cég iránt. Sokan ingyen ételt osztogattak a vendégeknek, megdézsmálták a készleteket, de olyanra is volt példa, aki rendszeresen lopott az étteremtől.

A másik problémát az étterem vásárlói megítélése jelentette. Steve tisztában volt vele, hogy az emberek nem szívesen járnak a Pie Five Pizza-ba. Még ő maga sem vetemedett arra soha, hogy betérjen az étterembe egy menüre. Az étterem az 5-ből 2,3 csillagos értékelést kapott a Google-ön. Az újdonsült vezető számos gondot azonosított, mégis úgy vélte, a legnagyobb problémát az elődje jelentette.

Formabontó megoldások

Steve az élettapasztalataiból merített inspirációt. Csaknem két évtizedig vasúti művezetőként dolgozott. Pályafutása alatt a cég sokszor jutalomban részesítette a dolgozóit, így motiválva őket a jobb teljesítmény elérésére. Az újdonsült igazgató hasonló intézkedéseket vezetett be az étterménél. Különböző értékű ajándékutalványokat adott azoknak a dolgozóknak, akik sikeresen teljesítették a betanulási folyamatokat és elsajátították a Pie Five Pizza tudásanyagát. De ami még fontosabb, hogy őszintén beszélt az alkalmazottaknak a cég pénzügyeiről. Például elmondta nekik, hogy egy doboznyi sajt 200 dollárba kerül, és ha folytatják azt a pazarlást, amit eddig műveltek, akkor éves szinten 30 ezer dollárnyi (8,9 millió forint) kárt okoznak neki.

A cég külső megítélésére is volt megoldása. Ingyen pizzára jogosító kuponokat osztogatott az embereknek, de templomokat, állatmenhelyeket és idősotthonokat is ellátott ingyen étellel. Sőt, a transzparencia jegyében még azt is elárulta, hogy mennyi pénzt keres az étterem üzemeltetésével.

Steve elmondta, hogy ezek az intézkedések szinte azonnal beváltották a hozzájuk fűzött reményeit. A korábbi, heti 5 ezer dolláros bevételt napok alatt megduplázta. Egy év elteltével, 2019-ben számos üzleti díjat bezsebelt a Pie Five Pizza. Steve hozzátette, a franchise tulajdonosainak támogatása nélkül nem vihette volna ilyen sikerre a céget. Olyan szabad kezet kapott, amire aligha volt példa eddig a franchise-ok életében.

Az élet csodaszép

Steve vállalati kultúrával és közösségi megítélésével kapcsolatos eredményeit nehéz lenne számokban kifejezni. Az elmúlt hónapokban azonban olyan visszacsatolást kapott, ami egyértelműen kifejezi a stratégiája sikerességét. Tavaly a Pie Five Pizzát sem kerülte el a pandémia. Steve arról beszélt, hogy a vírus miatt csődközeli állapotba került a jól menő étterme. Odáig fajultak a dolgok, hogy ha 1 hétvége alatt nem szedett volna össze 8 ezer dollárt, akkor lehúzhatta volna a rolót. Végül a közösségi médiához fordult segítségért, ahol őszintén leírta, milyen gondokkal küszködik a Pie Five. Az eredmény? 3 nap alatt 28 ezer dolláros bevételre tett szert az étterem. Kígyózó sorok álltak az üzlet előtt. Olyanok is voltak, akik odamentek Steve-hez, és egyszerűen a kezébe nyomták azt az összeget, amit el akartak költeni nála, csak úgy döntöttek, nem várják ki a hosszú sort. Szóval minden helyzetre van megoldás. Majdnem mindenre.



Ne hagyd ki!