Kinek lesz igaza?
A gyűlésen Diess kifejtette, hogy a Tesla-hoz hasonló új belépők komoly kihívást jelentenek, ami arra ösztönzi a tradicionális vállalatokat, hogy felgyorsítsák az elektromos autók gyártására való átállást.
Összehasonlításképp, a Tesla évente 500 ezer autót tervez gyártani a berlini üzemében mindössze 12 ezer dolgozóval, míg a Volkswagen legnagyobb gyárában 25 ezer ember évente 700 ezer autót szerel össze. Magyarul a Tesla majdnem kétszer olyan gyorsan gyártja az autókat, mint az ismert német márka.
Persze ezek az adatok kicsit torzítanak, mert az elektromos járművek jóval kevesebb alkatrészből készülnek, mint a tradicionális meghajtású autók, ami jelentősen befolyásolja a gyártási folyamatok tempóját Viszont az egyszerűbb folyamatok eredményeképp kevesebb munkavállalóra van szükség. Diess szerint a Volkswagen-nél az elektromos autók miatt a következő években 30 ezer munkahely fog megszűnni. Tovább rontja a helyzetet, hogy a német márka legnagyobb gyárában, Wolfsburg-ban még egyetlen villanyautót sem állítottak elő.
Egyes becslések szerint a német autóiparban 2025-ig akár 100 ezer munkahely is megszűnhet az átállás következtében.
A Volkswagen munkástanácsának szóvivője azt mondta, hogy bár nem kívánnak nyilatkozni Diess kijelentéseivel kapcsolatban, de "az, hogy 30 ezer munkahely meg fog szűnni abszurd és alaptalan". Michael Manske, a gyártó szóvivője megerősítette, hogy a Tesla és a kínai gyártók nyomására növelniük kell a villanyautó-kapacitásukat, de a szóban forgó 30 ezres becslés alaptalannak nevezte.
Kísértő dízelbotrány
A Volkswagen-nek nemcsak a Tesla-val és a kínai gyártókkal, hanem a törvényhozókkal, nevezetesen az Európai Bizottsággal (EB) is meggyűlik a baja. Hat évvel a dízelbotrány kirobbanása után az EB arra szólította fel a Volkswagen csoportot, hogy az ügyben érintett összes járműtulajdonost kártalanítsa az EU-ban. Itthon 35-40 ezer autótulajdonos lehet érintett. A kártérítés összege átlagosan 2-3 ezer euróra (720 ezer – 1,08 millió forint) tehető. A német autógyártó eddig csak Németországban vállalta, hogy kártérítést fizet a dízelbotrány károsultjainak, más EU-s tagállamban nem került erre sor. A Volkswagen ezt azzal indokolta, hogy az EU többi tagállamában a visszahívási, javítási akcióknak köszönhetően minden jármű megfelel már a jogszabályi követelményeknek, a tulajdonosok pedig nem szenvedtek anyagi kárt.