A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) hat éve már készített egy felmérést. Most megismételte. Mutatjuk az eredményeket.


A felmérés alapján a Magyarországon jelenlévő 10 legnagyobb kereskedelmi lánc üzleteiben – elsősorban a nemzetközi vállalkozásoknál – visszaesett a hazai termékek aránya, a legfontosabb élelmiszer-kategóriákban mintegy 70 százalékra. A friss áruknál a hazai előállítók megőrizték korábbi pozícióikat, de a magasabb hozzáadott értékű termékek esetében a polcok felét ma már külföldi áruk foglalják el.

Bár sok szó esik a hazai élelmiszertermékek előnyeiről (biztonságosság, ízletesség, frissesség, fenntarthatóság, ellenőrzött eredet), mégis nehéz pontos képet alkotni a magyar kínálatban betöltött szerepükről. A Nébih ezért 2020 második felében megismételte azt a 6 évvel ezelőtti felmérését, amelyben a 10 legnagyobb kereskedelmi lánc kínálatát vonta alapos vizsgálat alá.

A szakemberek csaknem 40.000 termék részletes adatait rögzítették 16 olyan, hagyományos árukategóriában – például húskészítmények, tejtermékek, tojás, méz –, amelyekben a hazai élelmiszeripar el tudná látni a magyar lakosságot megfelelő mennyiségű és jó minőségű élelmiszerekkel.

Az eredmény meglepően alakult

Az összesített kínálatban a magyar termékek aránya 70 százalék körüli, míg 6 évvel ezelőtt még csaknem 80 százalékos szinten állt. A legnagyobb veszteséget a nagy hozzáadott értékű élelmiszerek (sajtok, sonkák, joghurtok, gyümölcslekvárok) szenvedték el, esetükben ma már a polcok több mint felén külföldi árucikkeket találhatunk.

A legnagyobb csökkenést a nemzetközi kereskedelmi láncok polcain mérték a szakemberek, a Penny Market, a Lidl és a Tesco például több mint 10 százalékkal növelte az import termékek arányát a hazai élelmiszerekkel szemben. A visszaesés a nemzetközi láncok esetében összességében majdnem 9 százalék, de a hazai láncok is mintegy 6 százalékkal kevesebb hazai árucikket forgalmaznak, mint 6 évvel ezelőtt. Mindössze egy lánc, az Aldi tudott kismértékű (kevesebb mint 1 százalékos) növekedést felmutatni a korábbi állapothoz képest.

Rangsorok

A magyar termékek kínálata alapján az első három helyet három hazai lánc foglalja el:

  1. Reál (80,65%),
  2. Coop (80,17%),
  3. CBA (76,95%).

A lista utolsó három helyezettje:

Penny Market (67,58%),

Tesco (66,07%)

Lidl (56,09%).


The Conversation

Friss

Fotó:Shutterstock

"Kizárt, hogy Magyarország követi a salvadori példát, és ez jól van így"-interjú a kriptoszakértővel

2021 szeptemberében Salvador hivatalos fizetőeszközként jegyezte be a bitcoint. Na de pontosan mit is jelent ez? Milyen jövő vár a kriptovalutákra? És vajon Magyarország is követni fogja-e a közép-amerikai ország példáját? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel kerestük meg Szabó Dávidot, a CryptoPosition Investment Fund portfóliókezelőjét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

Ritkán szólnak, de az üt. A zárkózott munkatársak 6 erőssége

A mai világ az extrovertáltaknak kedvez. A sikeres vezető többnyire duzzad az erőtől, magabiztos, jól kommunikál. Azonban óriási hiba lenne félvállról venni az introvertáltakat. Mutatjuk, hogy mik az előnyei a zárkózottságnak.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Forrás: www.flickr.com

Jól keresnek a Wall Street-i brókerek, ha "dalolnak"

Az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) 2012-ben indította el bejelentési programját a törvénysértések, szabálytalanságok felderítésére. Már több mint 207 informátor jelentkezett a SEC-nél, akik esetenként százmillió dolláros jutalmat tehetnek zsebre.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!