Patek Philippe óra a tokjában
Fotó: Unsplash

Csuklón viselt vagyonok - Többet hoz egy luxusóra, mint a tőzsde?

Az értékes órák befektetésnek sem utolsók. Értéknövekedésük 2018-2023 között nagyobb volt, mint az S&P 500 tőzsdeindexé. Hosszabb távon viszont a részvénypiac áll jobban.


​Ketyegő aranybánya

Részben divat, részben státuszszimbólum, részben művészet - a luxusórák egyre több rajongót szereznek maguknak. Mostanában azonban már alternatív befektetésként is egyre többen tekintenek rájuk. A jelek szerint ugyanis több a gazdag ember, mint a márkás, drága óra, így a legjobb modellekből állandó a hiány. A boltokban hosszúak a várólisták, a márkás használt modellek ára pedig az elmúlt években jelentősen emelkedett. Jellegzetes és egyedi piacról van szó, hiszen a valaha készült, a tehetős emberek körében különösen népszerűnek számító modellek 95%-át már nem gyártják, így azok egy-egy példánya csak a használtóra piacon szerezhető be. A vásárlók ezért aztán hajlandóak magas prémiumot fizetni a vezető márkák, például a Rolex, a Patek Philippe és az Audemars Piguet, valamint a vezető független cégek, például az FPJourne és a De Bethune modellekért. A legtöbben azzal számolnak, hogy ezeknek az óráknak az értéke tovább fog majd emelkedni. Nem alaptalanul gondolják így! Ha ugyanis egy befektetés pénzügyi szempontból kitűnő teljesítményt mutat, azzal újabb vásárlókat vonz. Márpedig a luxusórák hosszú távon jól teljesítettek a hagyományos befektetési kategóriákhoz képest. 2018 augusztusa és 2023 januárja között a három legnagyobb luxusmárka – a Rolex, a Patek Philippe és az Audemars Piguet – csúcsmodelljeinek átlagos árai éves szinten 20%-kal emelkedtek a világjárvány idején tapasztalt szélesebb körű piaci visszaesések ellenére.

​Részvény vagy óra?

Történt ez annak ellenére, hogy olyan ikonikus modellek árai, mint a Rolex Daytona, a Patek Nautilus és az AP Royal Oaks, akár harmadával is csökkentek a 2022 első negyedévében elért csúcspont óta. És nemcsak a leghíresebb márkák remekeltek! Az úgynevezett kis, független márkájú órák árai, köztük az FP Journe, a H. Moser & Cie és a De Bethune is 15%-os hozamot mutattak ugyanebben az időszakban. Ezalatt az amerikai S&P 500 tőzsde átlagosan éves 8 százalékot hozott. (A tőzsdei hozam azóta már körülbelül 10%-ra nőtt, a mesterséges-intelligencia részvény boom miatt. A szerk.) A luxusórák korábban bizonyították azt is, hogy értékálló befektetésnek számítanak. Áraik a 2007–2009-es recesszió alatt is felülmúlták a tőzsdét, miközben kevesebb, mint két évbe telt, hogy kilábaljanak a 2008-as piaci összeomlásból. Eközben számos hagyományos pénzügyi kategória és fogyasztói termék ennél sokkal tovább szenvedett, mire a piacuk normalizálódni tudott. Ezen felül, mint alternatív befektetési eszközökkel, az órákkal is lehet diverzifikálni a befektetési portfóliókat, ellensúlyozni a pénz infláció miatti elértéktelenedését, csökkenteni a túlzott kitettséget a hagyományos eszközosztályokban. Arról nem is beszélve, hogy a „ketyegők” az értékmegőrzés és a növekedési potenciál mellett még hosszú időre személyes élvezetet is biztosítanak. Tiszta haszon nem? Nem egészen. Hosszabb távon ugyanis a részvények jobban teljesítettek, mint az órák. Egyelőre. Az S&P 500 összetett éves növekedési rátája 12% volt 2012 és 2022 között, míg a Rolex, Patek és AP óráké átlagosan mindössze 7%. Ráadásul a tőzsde likviditása nagyobb, a részvényeknél több vevő vagy eladó van, mint egy-egy óra esetében. Egy OTP vagy MOL részvényre mindig van érdeklődő, míg egy Rolexet vagy Patek Philipet nem mindig lehet veszteség nélkül megvásárolni vagy értékesíteni.

​Túl a csúcson?

A márkás órák másodlagos piaca a Covid-járvány alatt nőtt óriásit. Az otthonukban ragadt Millenáris és Z generációs fogyasztók akkor fedezték fel maguknak a svájci órák gyűjtését, mint drága új hobbit. Az újonnan jött érdeklődésben szerepe volt a fiatalabb korosztályok kedvencének számító kriptovaluta piac átmeneti hullámzásának is. A legnépszerűbb ezek közül a Bitcoin volt, amelynek árfolyama a 2021. májusi közel 60.000 dollárról júniusra csaknem megfeleződött, minek hatására a kiábrándult befektetők tömegei kezdtek el más izgalmas „játszóteret” keresni maguknak. Így kerültek képbe sokak számára a méregdrága luxusórák. A korábbi fokozott népszerűség is közrejátszik benne, hogy a piac mára átmenetileg telítődött. Ráadásul az inflációt fékezni igyekvő jegybankok kamatemelései a gazdaság fékeződésének és persze a kamatot fizető befektetési formák növekvő versenyének „köszönhetően” visszafogták a luxusfogyasztást is. 2022-ben a korábbi, extrém csúcshoz képest 30 százalékos volt az árkorrekció. A statisztikák szerint a drágább modellek ára esett többet. Míg az 50 és 100 ezer dollár közti kategóriában átlagosan 15% volt a visszaesés, az 5-10 ezres sávban ennek csak a harmada. Ám a prognózisok szerint egyelőre nincs ok az aggodalomra. A csúcskategóriás márkák több használt modelljéért továbbra is többet kell fizetni a kiskereskedelmi árnál. A világszerte növekvő vagyonos réteg miatt ugyanis a kereslet még mindig meghaladja a kínálatot, az üzletek várólistái egyre hosszabbak. A luxusórák másodlagos piaca 2022-ben 24 milliárd dollár volt, míg az új óráké 55 milliárd dollár. A használt piac azonban a BCG előrejelzései szerint - az árak emelkedésével és a gyűjtők számának növekedésével - várhatóan évi 9%-kal 2026-ra 35 milliárd dollárra nőhet. A LuxeConsult független svájci elemző és tanácsadó cég ugyanakkor 2033-ra 85 milliárd dolláros piacot prognosztizál. A luxusórákat mint befektetéseket tehát egyre inkább a részvények, kötvények, művészet és bor alternatív eszközeként említik.

​Milyen órát vegyünk?

A tekintélyes német Chrono24 szakportál szerint különösen nagy felértékelődési potenciál van például az eredetileg mérnököknek és villanyszerelőknek hasznos, mágneses mezőktől védő Faraday-ketreccel ellátott Rolex Milgauss-ban, amelynek különlegessége a villám alakú másodpercmutató. De a hozzáértők szerint a Sea-Dweller óráknál is komoly áremelkedésre lehet számítani a jövőben. Ezek a modellek már 8-10.000 dollárért (2-3 millió forintért) is beszerezhetőek. De a 2023-as év legjobb befektetései közé sorolják a már nem gyártott Cartier Tank Américain-t is, amelyet a márka “legjobb bonyodalmának” neveztek, és amit még nem fedeztek fel igazán a gyűjtők. A használt órák piaca elsődlegesen az internet: a tranzakciók több mint 60%-a online történt. A legfontosabb platformok a Watchbox, a Chrono24 vagy az Amazon. Új luxusórát azonban elsősorban üzletben vesznek, itt az online üzletek részaránya mindössze 15%. Ami pedig a vásárlókat illeti, továbbra is többségben vannak az idősebb férfiak, ám az elmúlt években rohamosan gyarapodik a női és fiatalabb gyűjtők száma is.


Ne hagyd ki!