Sorra jönnek a hírek a romló magyar makrogazdasági mutatókról, bejelentették az extraprofit adót. Aggódjunk? – kérdeztük Bod Péter Ákos professzort, a jegybank egykori elnökét.
Magyarország bajban van?
Ha valaki nem tud sokat rólunk, és megnézi mondjuk az államadósságunkat, annak a GDP-hez mért hányada a német és az osztrák mutató között van, a költségvetési hiány a magyar GDP 6-7 százaléka: ezek nem annyira vészes számok. Ám ha azt nézzük, hogy a befektetők mennyire látják kockázatosnak a mutatóinkat, már nem ilyen szép a kép, főleg most, hogy megindultak a kamatok. A német 10 éves állampapírokért is már másfél százalékos kamatot fizetnek, a hasonló magyar államkötvényeknél ma forintban 8,2 százalék a referenciakamat, az euróban legutóbb felvett hitelért pedig évi 4,5 százalékos kamatot kell fizetni. Mindezt egyebek közt azért, mert szűk 10 milliós ország vagyunk, kis nemzeti valutával, a nemzeti össztermékünk pedig körülbelül annyi, mint amennyit Hamburg és elővárosai megtermelnek egy évben. Az államadósságunk a hozzánk hasonló méretű és fejlettségű közép-kelet-európai országokhoz mérve ugyanakkor nagy. Ilyen adatok mellett azt kell mondanom, nem vagyunk most könnyű pénzügyi helyzetben.
Mi ennek az oka?
Eleve túl sok az adósságunk. Persze ez nem mind az elmúlt évtizedben keletkezett, visszanyúlhatunk akár 1957-ig, amikor az államadósság felhalmozása megkezdődött. Leépíteni viszont azóta sem sikerült, mert a mindenkori magyar kormány rendre többet költött a bevételénél. A 2000-es években a politikusok abban bíztak, hogy a hiány finanszírozására felvett hiteleket majd az uniós támogatásokból és a gazdasági növekedésből vissza tudjuk fizetni. Most pedig mintha arra számítanának, hogy a feltámadó infláció segít az államadósság elleni küzdelemben. A jövő évi költségvetés 4 százalékos reálgazdasági növekedéssel és 5-6 százalékos inflációval számol, ami együtt folyó forintban tényleg nagy növekedést hozna. Az infláció meglesz, de ekkora reálnövekedés aligha jön össze. A világgazdaságban számunkra kedvezőtlen folyamatok zajlanak: energia- és nyersanyagár-robbanás indult be, az ellátási láncok összekuszálódtak, mindezek hatását pedig az orosz-ukrán háború fel is erősítette. Nyitott, a kiviteltől erősen függő európai gazdaság számára, mint amilyen a magyar is, ezek a folyamatok azzal járnak, hogy az exporttermékek árszintje lassabban nő, mint a behozott termékeké. Szakszóval ezt hívjuk cserearány-romlásnak, ami csökkenti a felhasználható nemzeti jövedelmet.
Ha ez ilyen veszélyes, miért nem harcolunk keményebben az államadósság ellen?
A szavazók többsége és aztán miattuk a politikusok államháztartási ügyekben nem gondolkodnakhosszú távra. A kisember azt várja, hogy alacsonyak legyenek az adók, és ő kapjon minél több juttatást. Ráadásul a magyar ember szkeptikus. Az elmúlt évtizedekben annyiszor megvezették már soha el nem ért hosszú távú célokkal, hogy úgy gondolkodik: jobb, ha ma ideadják, ami jár, mintha holnapra ígérnek szebb világot. A politikus pedig igyekszik megfelelni a választói akaratnak. Ezt a mentalitást is okolom azért, hogy amikor a rendszerváltozási sokkon túljutva lett volna lehetőség az államadósság mérséklésére, nem ez történt. Sőt aránya 2001 után nőni kezdett. Majd jött a 2008-as válság, IMF-hitel és megszorítások. 2013-tól a Covid-ig a kedvező konjunktúra mellett csak arra futotta, hogy a GDP-hez mért adósságarány szerényen mérséklődjön, de így is a térségünkben a legnagyobb maradt. Aztán kitört a koronavírus járvány, ami miatt érthető módon elszabadult a költségvetési hiány, azt pedig a választásokhoz közeledve tovább növelték. Aránya jelenleg akkora, mint volt a 2008-as válság előtt. És most ráadásul a kilátások rosszabbra fordulnak: a kamatszint a világban növekedésnek indult, nő a bizonytalanság, ami nem jó a gazdaságnak. Mindenki joggal tart attól, hogy 2022 és 2023 bizony nehéz lesz.
Mit lehet tenni ilyen helyzetben?
Ha az állam ennyire kiköltekezett, akkor két dolgot tehet a hiány mérséklésére: csökkenti a kiadásait és megnöveli a bevételeit. Ezt láthatjuk Magyarországon most. Az új kormány deklarálta, hogy beruházásokat fognak elhalasztani – bár azt, hogy melyeket és meddig, ma még nem tudjuk. Az állami bevételeket pedig 8 ágazatra kivetett úgynevezett extraprofit adóval szeretnék növelni.
Akkor tehát jó ötlet az extraprofit adó?
Kezdjük azzal, hogy a kiszemelt 8 ágazatból csak egynél, az olajiparban beszélhetünk egyáltalán extraprofitról. A Mol ugyanis a világpiacon kialakult igen magas árszinthez képest nyomott áron veszik az orosz olajat, amit finomítás után drágán ad el. Itt valóban a szokásos üzleti nyereséget meghaladó profit keletkezik, amit el lehet vonni a Mol nyereségének eltűnése nélkül is. A másik hét kiszemelt ágazatban azonban nem keletkezik extraprofit. Egyébként ezeknél nem is a nyereség, hanem a forgalom alapján vetik ki a többletadót. A társasági adó világszinten is rekordalacsonynak számító kulcsát viszont nem növelik, és nem nyúlnak a személyi jövedelemadóhoz sem. Azt hirdetik eközben a politikusok, hogy az érintett cégek majd kigazdálkodják a plusz terhet. Pedig ők is sejthetik, hogy a vállalkozások a fogyasztóikra akarják áthárítani azokat.
És áthárítják?
Az érintett ágazatok többségében a cégek nem is tehetnek mást, ha tovább akarnak működni. Az államháztartást javító adóintézkedésekből így végül jövedelemelvonás lesz, csak éppen a lakosság nem adók formájában, hanem a bankolás, biztosítás megdrágulásában, a megemelt repülőjegy árban vagy telefonszámlában fogja befizetni.
Milyen hatása lehet ennek a lépésnek?
Más hatása lesz az államra, és más a gazdaságra, de hogy pontosan mi fog történni, azt nem lehet előre pontosan megmondani, csak tippelni tudok. A többlet-adó a vállalati terhek növekedését okozza, csakúgy, mint az energia vagy a munkaerő drágulása. Emiatt a cégnek a fogyasztóra kell hárítania a terheket, de csak óvatosan teheti, mert ha az árak túlságosan megemelkednek, akkor a fogyasztó visszafogja a vásárlásait, vagy igyekszik olcsóbb megoldást találni az igényeire. Nagy kérdés tehát, hogy a megváltozott körülményekhez hogyan alkalmazkodnak majd a gazdasági szereplők és az emberek.
De legalább az ország költségvetése egyensúlyba kerül?
Sajnos ezt sem láthatjuk biztosan. A csomag egyik feléről, jelesül az állami kiadások lefaragásáról ugyanis ma még semmit sem tudunk. Aztán ott van az uniós támogatások kérdése is. Egy sor beruházásra az állam előre kifizette a támogatást, abban bízva, hogy az EU majd utólag kifizeti a számlát. Itt több ezermilliárd forintról van szó. Döntő fontosságú kérdés, hogy az uniós kifizetés mikor érkezik be az országba, és mi történik akkor, ha ez a pénz nem jön meg, vagy nem a várt mértékben. Láthatóan nagyfokú a bizonytalanság. Az viszont bizonyos, hogy a kedvezményes árakra, a megígért támogatásokra, nagy fejlesztésekre vonatkozó szép ígéretekből sokat lehetetlen lesz betartani. Jobb lenne ezért minél előbb elmondani az igazat az embereknek, hogy fel tudjanak készülni a várható nehézségekre.
***
NÉVJEGY:
Bod Péter Ákos. Egyetemi diplomáját a budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerezte 1975-ben. 1975-1990 között az Országos Tervhivatal kutatóintézetében dolgozott. 1989-ben részt vett az MDF gazdasági programjának összeállításában. 1990. április és 1991 decembere között Ipari és Kereskedelmi miniszter, majd 1991. decembertől három évig a Magyar Nemzeti Bank elnöke. 1995 januárjától 1997 végéig a londoni székhelyű Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) igazgatótanácsának tagja. 1998-tól egyetemi tanár, emellett Orbán Viktor első kormányában a Miniszterelnöki Hivatal gazdasági főtanácsadója. Jelenleg a Corvinus Egyetem Professor Emeritusa.
A beszélgetés a Haszon Magazin 2022. júliusi számában jelent meg!