Mutatjuk a listát
Fotó: Shutterstock

A Lidl az első, de a riválisai kezdenek felzárkózni

Friss elemzés mutatja, melyek Magyarország legforgalmasabb üzletláncai. Az első helyezett pozíciója megingathatatlannak tűnik. Azonban szépen jönnek fel a riválisai is.


Továbbra is a Lidl a magyar kiskereskedelem királya

A Trade magazin tette közzé a napi fogyasztási cikkek magyar piacának 2023-as kereskedelmi toplistáját.

A jelentés rávilágít, nehéz éveket élt meg a kiskereskedelmi szektor is a toronymagas infláció, a különösen magas adók, a szabályozási korlátok, valamint a háztartások csökkenő fogyasztása miatt.

Ennek ellenére a 15 legnagyobb hazai üzletlánc összteljesítménye növekedett: a 2022-es 6900 milliárd forintos forgalomról 7900 milliárd forintra emelkedett tavaly.

A Lidl továbbra is piacvezető. 18 százalékos növekedéssel 1413 milliárd bruttó forgalmat mutatott fel.

A németországi hátterű üzletláncot követi a Spar 16 százalékos bővüléssel, illetve 1060 milliárdos forgalommal.

A dobogóra felfért még a brit gyökerű Tesco 880 milliárddal.

Az üzletláncok sorrendjében változások is történtek 2022-höz képest. Például az Auchan és a Reál helyet cseréltek: az előbbi feljött a nyolcadik helyre. Az év legnagyobb növekedését pedig a Napcsillag ecofamily érte el durván 30 százalékkal.

A teljes listát itt nézheted meg.

Ezrével zártak be a boltok Magyarországon tavaly

Egyébként csupán 2023 második félévében 4 ezer kiskereskedelmi egység zárta be végleg Magyarországon. Ezzel először csökkent a boltok száma 100 ezer alá, ami jelentős visszaesés a két évtizeddel korábbi, 157 ezer üzlethez képest.

Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének (KISOSZ) elnöke elsősorban a kiskereskedelem koncentrációjával, azon belül leginkább a nagy kereskedelmi láncok hálózatfejlesztésével magyarázza a tendenciát. Emellett a fizikai üzletek visszaszorulásához hozzájárulhatott például az online kiskereskedelem térnyerése, a munkaerőhiány, a növekvő bérek, az energiaárak emelkedése, az elavult kisbolthálózat, a növekvő bérleti díjak, valamint a kereslet csökkenése is.

Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke hozzátette, kisboltok alig találhatók a nagyobb városokban manapság, hiszen jellemzően nem tudják felvenni a versenyt a nagy kereskedelmi láncokkal. Az ilyen boltok a kisebb településekre szorulnak, ahol főként idősebbek élnek, akiknek nehezebben megoldható a városokba való utazás vásárlás céljából. Emellett a kis üzletek helyzetét rontja a nagykereskedelmi kiszolgálás romlása is. Ez gyakran kényszeríti őket arra, hogy a nagyobb láncok üzleteiben vásárolják a kínálatukat, ami nagyon nem szerencsés.

Ne hagyd ki!