Túlterhelt nő ül a munkahelyi íróasztalánál, fogja a fejét a túlóra miatt, miközben egyszerre négy ember kér tőle segítséget

Gyorsan változó világunkban nagyon sokan túlhajszolják magukat, ami előbb-utóbb súlyos egészségügyi következményekhez vezet. Cikkünkben összegyűjtöttünk hat intő jelet, amelyek egyértelműen arra utalnak, túlterhelt vagy és ideje változtatnod a szokásaidon.



Valós probléma

A túlterheltség alapvetően két fő módon csökkenti az egészséget és az élettartamot. Az egyik ilyen a krónikus stressz, illetve annak biológiai következményei, amelyek megemelkedett vérnyomást és magas koleszterinszintet eredményeznek. A másik a túlórák miatt kialakuló viselkedésbeli változásokra vezethető vissza. Azok, akik hosszú órákat töltenek a munkával, többnyire keveset alszanak, alig mozognak, egészségtelen ételeket esznek, dohányoznak és isznak, hogy megbirkózzanak a kihívásokkal.

-jellemzi a problémát Christina Ro, a BBC munkatársa.

A túlterheltség veszélyeit remekül szemlélteti az Egészségügyi Világszervezet és a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet közelmúltban megjelent tanulmánya. A kutatás egyértelmű összefüggést fedezett fel a túlórák és a szívbetegségek között. Az eredmények alapján egy minimum 55 órás munkahét 35 százalékkal növeli meg a stroke és 17 százalékkal a szívelégtelenség miatti halálozás (átlagos, 35-40 órás munkahéthez viszonyítva) kockázatát. Hozzátették, a halálesetek sok esetben évtizedekkel a munka elvégzése után következtek be. Egy folyamatról van szó, amely nagy eséllyel végzetes kimenetelű lesz, ha az emberek nem változtatnak munkavégzési szokásaikon.

A szervezet jelez

Ahogy az egy „precíziós, csúcstechnológiás gépezettől” elvárható, a szervezetünk bizony rendszeresen kongatni fogja a biológiai vészharangokat, hogy változtassunk az életstílusunkon, különben baj lesz. Agyi köd, magas vérnyomás, fáradtság, fejfájás - csak hogy néhányat felsoroljunk testünk eszköztárából.

A probléma az, hogy a legtöbb érintett figyelmen kívül hagyja ezeket az intő jeleket. De úgy is fogalmazhatnánk, hogy nagyon egyszerű átsiklani felettük, és jobb esetben letudni a gondokat pár szem tablettával.

Mire kell tehát odafigyelnünk, hogy elkerüljük a túlterheltséget?

A szakértők szerint ahelyett, hogy az egyes tünetekre koncentrálnák, holisztikus szemszögből kell megközelíteni a problémát. Viselkedésünk, szokásaink, testi funkcióink változásait kell figyelnünk és kezelnünk, lehetőségeinkhez mérten egységesen.

A Cleveland Clinic egészségközpont szakértői szerint az alábbiak egyértelműen azt jelzik, hogy túl sokat dolgozol, és "jó" úton haladsz az egészséged romlása felé:

  • Nem törődsz saját magaddal, kevés időt fordítasz a jólétedre
  • Állandóan rosszul alszol
  • Kihagyod a fontos étkezéseket, nem eszel eleget
  • Nem mozogsz eleget (így nem tudod ellensúlyozni a stresszt)
  • Ha túlterheltnek érzed magad, egészségkárosító termékekkel próbálsz lazítani, például alkohollal, cigarettával, drogokkal
  • Elhanyagolod a fontos kapcsolataidat, kihagyod a fontos társasági eseményeket

Mi a megoldás?

Nehéz lenne egyetlen, univerzálisan működő megoldás megfogalmazni, valószínűleg nem is létezik ilyen. Szakértők szerint fokozatosan érdemes orvosolni a problémát. Határokat kell húzni, ha megoldható, munkaidő után és a hétvégéken ne foglalkozzunk a munkával, nem válaszoljunk e-mailekre, ne vegyük fel a telefont, ha a munkahelyről keresnek. A kávék és az energiaitalok féktelen fogyasztása helyett sétáljunk egyet a szabadban, az estéket pihenéssel, regenerálódással töltsük és szánjunk elegendő időt magunkra.

Stephanie J. Creary és Karen Locke szakértők szerint a kulcs a túlóra-szokásaink átalakításában rejlik: meg kell tanulnunk más módon kommunikálni a testünkkel. A jógához és a meditációhoz hasonló gyakorlatok segíthetnek abban, hogy tudatosabbá váljunk.

The Conversation

Ne hagyd ki!