Plasztikai beavatkozást készítenek elő egy fiatalkorú nő arcán, az orvos fehér kesztyűben rajzolja fel a vonalakat a barna hajú páciens arcára

A brit reklámfelügyelet tájékoztatása szerint az új szabály jövő májusban lép érvénybe, ennek értelmében tilos lesz hirdetni a 18 éven aluli fiatalok számára a plasztikai beavatkozásokat.



Fontos lépés

A törvény hatályba lépése után a cégek nem reklámozhatnak többé olyan műtéteket a fiatalkorúak számára, mint például a mellnagyobbítás vagy az orrplasztika. A tilalom kiterjed a dermális töltőanyagokra és a bőrfiatalító kezelésekre is, például az injekciós kúrákra, a kémiai hámlasztásra, a lézeres és fénykezelésekre, valamint a fogfehérítő termékekre is.

Az említett szépészeti beavatkozásokat eddig is tilos volt elvégezni a 18 éven aluliakon, viszont a szolgáltatások hirdetése eddig nem ütközött akadályokba.

A korlátozás a fiatalokat célzó tévéműsorokra és a közösségi média platformokra is kiterjed.

A gyerekek érdekében

A döntés a Committe for Advertising Practice (CAP) szervezet által meghirdetett konzultáció után született. A szervezet álláspontja szerint a kozmetikai beavatkozások reklámozása negatívan hat a fiatalok testképére és mentális egészségére, illetve az eljárások potenciális komplikációi veszélyeztetik a gyerekek fizikai épségét is.

A bizottság egyértelmű bizonyítékokra alapozva megállapította, hogy a testképre gyakorolt nyomás jobban veszélyezteti a gyerekek mentális egészségét, mint eddig valaha.

Mivel a kozmetikai beavatkozások kockázatosak és a szolgáltatások igénybevétele egyre vonzóbb a testképzavarral küzdő fiatalok számára, ezért fontos, hogy magasra tegyük a mércét.

-mondta Shahriar Coupal, a CAP igazgatója.

A CAP eredményeit a Meta kutatása is megerősíti. A vállalat három éven keresztül vizsgálta, hogy a tulajdonában lévő Instagram milyen hatással van a tinédzserek mentális egészségére és önképére. A kutatásból kiderült, hogy az Instagram a tinédzser korú lányokra jelenti a legnagyobb veszélyt, de a fiatal fiúknál is kimutathatók az appra visszavezethető mentális problémák és szuicid gondolatok.

A minden társadalmi és korcsoportra kiterjedő vizsgálatok rámutattak, hogy:

  • a tinilányok 32 százaléka arról számolt be, hogy amikor rosszul érezték magukat a testükkel kapcsolatba, az Instagram tovább rontotta a testképüket
  • az amerikai fiatal fiúk 14 százalékának rontotta a testképét az Instagram
  • az öngyilkos gondolatokkal küzdő brit tinédzserek 13 százaléka, míg az amerikaiak 6 százaléka vezette vissza az Instagramra a mentális problémáit
Az elmúlt hónapokban a brit reklámfelügyelet több hírességet is megbüntetett, amiért nem tartották be a hirdetési előírásokat. A teljesség igénye nélkül Luke Mabbott, Gabby Allen, Lauren Goodger, Chloe Khan, Jodie Marsh, Lucy Mecklenburgh, Chloe Ferry és a The Wave House TikTok kollektíva is magára haragította a felügyeletet.
The Conversation

Ne hagyd ki!