Az ABBA sztárjai egy régi fotón
Fotó: pixabay.com

Az ABBA sztárjánál ma is a "Money, money, money" a sláger

Banális okból kifolyólag a zeneipar szereplői évente több mint 500 millió fonttól, átszámítva nagyjából 206 milliárd forinttól esnek el. Az ABBA sztárja, Bjorn Ulvaeus egy olyan kampányt indított, amellyel kiküszöbölhető a probléma.


Kínos probléma

A Credits Due kampány célja, hogy minden dalszerzőt és zenészt pontosan be lehessen azonosítani, ha a stúdiók kiadnak egy új számot. Elég egyszerűnek hangzik, de az a helyzet, hogy évente nagyjából 500 millió angol fonttól esnek el az alkotók, mert például a streaming-platformok sok esetben nem tudják beazonosítani, hogy kinek kellene fizetniük a letöltésekből származó bevételeik után. A Credit Due célja, hogy minden egyes művész, aki részt vesz egy dal megalkotásában, „kattinthatóan" fel legyen tüntetve az összes platformon, ahol megosztják a dalt. Tehát az előadók, dalszerzők, hangmérnökök, mindenki. Ha az egyik feltüntetett névre rákattint valaki, akkor kilistázhatja a művész teljes munkásságát.

Minden ember, aki besétál a stúdióba, regisztrálva lesz. Tehát még egy szimfonikus zenekar esetében is, minden résztvevő kattintható lesz.

-mondta Bjorn Ulvaeus.

Mindenki érdeke

A Credits Due kampány a zeneipar egyik legunalmasabb, legrosszabbul működő, legösszetettebb és döntő fontosságú problémájával foglalkozik: a metaadatokkal. Egy CD-n, vinylen, vagy épp egy Spotify-hoz hasonló platformon kiadott dal rengeteg háttérinformációt tartalmaz. Például címeket, alternatív címet, közreműködő előadókat, dalszerzőket, producereket, kiadókat és még sok mást. Ezeket az információkat szinkronizálni kell az adatbázisokkal szerte a világon annak biztosítása érdekében, hogy a megfelelő emberek megkapják a jussukat, amikor egy dalt streamelnek, megvásárolnak vagy lejátszanak. Ez többnyire nem történik meg, ami annyira nem is meglepő, hiszen például a Spotify-ra naponta több mint 60 ezer dalt töltenek fel.

A kampányt a The Ivors Academy zeneszerzők szakmai egyesülete és a Music Rights Awareness zenei jogokkal kapcsolatos ismeretek terjesztésére szakosodott alapítvány támogatja. Utóbbit Ulvaeus alapította Max Martin és Niclas Molinder dalszerzőkkel 2016-ban. Közösen elindítanak egy alkalmazást is, amely segít a dalszerzőknek, a producereknek és a lemezkiadóknak összegyűjteni az összes szükséges adatot egy dal megjelenése előtt Mindjár itt is van egy idézet a svéd együttes egyik örökzöld slégerébőL.

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world

Ne hagyd ki!