A fogyasztói élményhez is hozzáadhatnak a fejlesztések

A mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság és az NFT-k is megtalálták a helyüket a borászati szektorban. A digitalizáció nem kerüli el például a borosüvegek címkéit sem, valamint a borászok időbeosztását is segítheti .


Digitális megoldások a borászatokban

A borászatok a korszerű fejlesztések nyomán manapság egyszerűen, digitálisan nyomon követhetik például a szőlőtőkék fejlődésének, a talaj összetételét, nedvességtartalmát. A borászok mesterséges intelligenciát hazsnáhatnak arra, hogy elemezze az ültetvényükről műholddal vagy drónnal készült képeket, például azért, hogy elkerüljék a kiszáradást vagy a betegségeket – írja a G7.

A borászatok digitális megoldásai között szerepel például a kiterjesztett valóság használata. Találkozhatunk olyan boroscímkével, amelyen például Snoop Dogg rapper elevenedik meg és beszél hozzánk, ha a mobiltelefonunk egyik alkalmazását használva nézzük a monitoron keresztül a címkét.

Emellett a tavaly globálisan mintegy 10 ezer milliárd forintot kitevő NFT-piac is megihletett több híres borászatot. A bordeaux-i Chateau Darius például bitcoint is elfogad a boraiért, valamint minden szüret alkalmával NFT-ket is készítenek az évjáratos palackokról. Az új trenddel elsősorban a kriptopénzeket is használó, fiatalabb réteget célozzák meg.

Magyarországot is elérte a trend

A magyar borászatok közül elsőként a Mad Wine jelent meg a piacon okosborokkal. Ők NFC-s címkékkel látták el a palackjaikat: az üvegeik nyakán lévő hologramos matricához kell közelíteni a mobiltelefont, így jön elő az okosbor oldala. Ott nézheti meg a fogyasztó például a borászatot bemutató videót, leírását kap az italról, valamint véleményezheti a bort. A termékeiket mivel 35 országban értékesítik, így fontos visszajelzések érkeznek a fogyasztóik igényeiről, véleményéről helyi szinten is.

Ebben is segítheti a digitalizáció a borászatok munkáját

Korábban írtunk róla, hogy Homoky Dorka tokaj-hegyaljai, egészen pontosan tállyai borász munkáját hogyan könnyíti meg a digitalizáció. A szakember elmondta, hogy a modern technológia segítségével sokkal könnyebben kapcsolatot tud tartani a vásárlóival és a kereskedőkkel. Ennek egyik oka, hogy a webshopon automatizálta a termékei megrendelését és kiszállítását.

Emellett a pincében is segítséget jelentenek számára a digitális megoldások, hiszen nem feltétlenül kell mindig ott lennie ahhoz, hogy haladjon a munka.

A január a kevesebb szőlő- és pincemunka miatt csendesebb időszak a borászatban, de ilyenkor sem állunk le teljesen, csupán átalakulnak a folyamatok. A digitalizáció lehetővé teszi, hogy kicsit én is kikapcsolódjak, az így felszabadult időt pedig főként tanulásra, új eljárások, módszerek elsajátítására, valamint utazásra, családi kikapcsolódásra használom fel. Utóbbi hozzásegít a korai kiégés elkerüléséhez is, hiszen bár sokan hajlamosak elfelejteni, de vállalkozóként is ugyanakkora szüksége van az embernek a pihenésre, mint bárki másnak. A hosszú távú siker titka is részben ebben rejlik

– nyilatkozta a szakember.

A borász beszélt arról is, hogy sok időt spórol a digitális megoldásokkal. Ehhez leginkább a naptár-szinkronizáció, az online meetingek és a webkamerás felügyelet ad lehetőséget.

The Conversation

Ne hagyd ki!